Qana'ah — Puas Dengan Apa
Adanya Dan Tetap Berusaha, 'Afaf — Enggan Meminta-minta, Berlaku Sederhana Dalam
Kehidupan Dan Berbelanja Serta Mencela Meminta Tanpa
Dharurat
Allah Ta'ala berfirman:
"Tiada sesuatupun binatang yang bergerak di bumi itu, kecuali atas
tanggungan Allah jualah keadaan rezekinya." (Hud: 6)
Allah Ta'ala juga
berfirman:
"Berikanlah sedekah itu
kepada kaum fakir yang terkepung dalam menjalankan jihad fi-sabilillah, mereka
tidak dapat berjalan keliling negeri. Orang-orang yang tidak mengetahui akan
mengira bahawa mereka itu adalah orang-orang yang kaya kerana bersikap ta'affuf
- enggan meminta-minta. Engkau dapat mengenal mereka itu dengan tanda-tandanya
yakni bahawa mereka itu tidak mahu meminta kepada para manusia secara berulang
kali - yakni menyangat-nyangatkan permintaannya." (al-Baqarah: 273)
Juga Allah Ta'ala
berfirman:
"Dan mereka -
hamba-hamba Allah yang berbakti - itu apabila menafkahkan hartanya, maka mereka
itu tidak melampaui batas - terlalu boros - dan tidak pula bersikap kikir,
tetapi pertengahan antara keduanya itu." (al-Furqan: 67)
Allah Ta'ala berfirman
pula:
"Tidaklah Kami
menciptakan jin dan manusia itu melainkan supaya menyembah padaKu. Aku tidak
hendak meminta rezeki kepada mereka dan Aku tidak hendak meminta supaya mereka
memberi makanan kepadaKu." (adz-Dzariyat: 56-57)
Adapun
Hadis-hadisnya, maka sebahagian besar telah dihuraikan dalam kedua bab yang ada
di depan. Di antaranya yang belum terdapat di depan ialah:
520. Dari
Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: "Bukannya yang dinamakan kaya itu
kerana banyaknya harta, tetapi yang dinamakan kaya - yang sebenarnya - ialah
kayanya jiwa." (Muttafaq 'alaih)
521. Dari
Abdullah bin 'Amr radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Sungguh
berbahagialah orang yang masuk Agama Islam dan diberi rezeki cukup serta
dikurniai sifat qana'ah oleh Allah dengan apa-apa yang direzekikan kepadanya
itu." (Riwayat Imam Muslim)
522. Dari
Hakim bin Hizam r.a.,katanya: "Saya meminta kepada Rasulullah s.a.w., lalu
beliau memberikan sesuatu padaku, lalu saya meminta lagi pada beliau, kemudian
beliau pun memberikan pula sesuatu padaku, selanjutnya beliau
bersabda:
"Hai
Hakim, sesungguhnya harta ini adalah sebagai benda yang kehijau-hijauan - yakni
enak dirasakan dan nyaman dipandang juga manis. Maka barangsiapa yang
mengambilnya itu dengan jiwa kedermawanan - dari orang yang memberikannya serta
memintanya itu dengan tidak memaksa, tentulah harta itu memperolehi berkah
Tuhan, tetapi barangsiapa yang mengambilnya itu dengan jiwa kelobaan - atau
ketamakan, maka tidak memperolehi berkah Tuhan dalam harta tadi. Ia adalah
sebagai seseorang yang makan, namun tidak kenyang-kenyang. Tangan yang bahagian
atas - yang memberi - adalah lebih mulia daripada yang bahagian bawah - yang
diberi."
Hakim
lalu berkata: "Ya Rasulullah, demi Zat yang mengutus Tuan dengan membawa
kebenaran, saya tidak akan suka lagi menerima sesuatu dari seseorang pun
sepeninggalan Tuan nanti, sehingga saya akan berpisah dengan dunia - yakni
sampai mati."
Abu Bakar
r.a. pernah mengundang Hakim kerana hendak memberikan sesuatu padanya, tetapi
Hakim menolak untuk menerima sesuatu pun dari pemberian itu. Seterusnya Umar
r.a. pernah pula memanggilnya untuk memberikan sesuatu pada Hakim itu, tetapi ia
juga enggan menerima pemberian tadi. Abu Bakar dan Umar radhiallahu 'anhuma itu
memanggil di kala keduanya menjabat sebagai khalifah secara bergantian. Umar
lalu berkata: "Hai sekalian kaum Muslimin, saya mempersaksikan kepadamu semua
atas diri Hakim ini, bahawasanya saya menawarkan padanya akan haknya yang saya
wajib membahagikan untuknya dari harta rampasan, tetapi ia enggan mengambil
haknya itu.
Hakim
memang tidak pernah menerima sesuatu pemberian dari seseorang pun setelah
wafatnya Nabi s.a.w., sehingga ia meninggal dunia. (Muttafaq
'alaih)
523. Dari
Abu Burdah dari Abu Musa al-Asy'ari r.a., katanya: "Kita semua keluar bersama
Rasulullah s.a.w. dalam melakukan sesuatu peperangan. Kita semua ada enam orang
banyaknya - yakni yang menyertai Nabi s.a.w. itu, di antara kita ada seekor unta
yang kita gunakan untuk ganti-berganti menaikinya. Maka berlubang-lubanglah
kaki-kaki kita, juga kakiku pun berlubang-lubang pula dan jatuhlah kuku-kukuku.
Oleh sebab itu kita lalu membalutkan beberapa helai kain pada kaki-kaki kita itu
dan dengan demikian peperangan itu dinamakan perang Dzatu riqa' - mempunyai
beberapa balutan kain, kerana kita membalutkan beberapa helai kain pada
kaki-kaki kita tadi."
Abu
Burdah berkata: "Abu Musa menceriterakan Hadis ini, kemudian ia merasa tidak
senang dalam menghuraikannya itu dan ia mengatakan: "Apa yang dapat saya lakukan
dengan menyebut-nyebutkannya itu?" Abu Burdah melanjutkan katanya: "Seolah-olah
Abu Musa itu tidak senang kalau menyebutkan sesuatu amalannya, lalu
disiar-siarkannya." (Muttafaq 'alaih)
Maksudnya: Oleh sebab adanya
bala' sampai kaki-kaki menjadi rosak dan kuku-kuku lepas itu adalah semata-mata
urusan antara manusia dengan Tuhan, maka menurut anggapan Abu Musa r.a. tidak
perlu diterang-terangkan, supaya tidak dianggap sebagai mempamirkan jasa atau
amalan."
524. Dari
'Amr bin Taghlib - dengan fathahnya ta' mutsannat di atas dan sukunnya ghain
mu'jamah dan kasrahnya fam - r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. didatangi -
memperolehi - harta atau rampasan, lalu beliau s.a.w. membahagikan itu. Ada
beberapa orang yang beliau beri dan ada pula beberapa orang yang beliau
tinggalkan - yakni tidak diberi bahagian. Kemudian sampailah suatu berita kepada
beliau bahawa orang-orang yang tidak diberi itu sama mencela cara beliau
membahagikan tadi. Beliau s.a.w. lalu bertahmid kepada Allah lalu memujiNya,
kemudian bersabda:
"Amma
ba'du." Sesungguhnya saya niscayalah memberikan bahagian kepada golongan -
beberapa orang, kerana saya mengetahui keluh kesah dalam hati mereka itu serta
sesambatan mereka yang amat sangat, sedang segolongan lain saya serahkan kepada
Allah, kerana Allah telah memberikan kekayaan bathin dan kebaikan dalam hati
mereka ini, di antara mereka ini adalah 'Amr bin Taghlib."
'Amr bin
Taghlib berkata: "Demi Allah, saya - amat gembira mendengar pujian beliau s.a.w.
itu pada saya, sehingga kerana gembiranya, maka saya - tidak suka andai kata
kalimat Rasulullah s.a.w. yang ditujukan kepada saya itu ditukar dengan
ternak-ternak merah - sebagai kiasan sebaik-baik harta bagi bangsa Arab."
(Riwayat Bukhari)
525. Dari
Hakim bin Hizam r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
"Tangan
yang bahagian atas - yang memberi - adalah lebih mulia daripada tangan yang
bahagian bawah -yang diberi. Dan dahulukanlah dalam pemberian itu kepada
orang-orang yang menjadi tanggunganmu - yakni yang wajib dinafkahi. Sebaik-baik
sedekah ialah yang diberikan di luar keperluan - yakni keadaan diri sendiri dan
keluarga sudah dicukupi. Barangsiapa yang enggan meminta, maka Allah akan
memberikan kecukupan padanya dan barangsiapa tidak memerlukan pemberian manusia,
maka Allah akan memberikan kekayaan padanya." (Muttafaq
'alaih)
Ini
adalah lafaznya Imam Bukhari, sedang lafaznya Imam Muslim adalah lebih ringkas
lagi.
526. Dari Abu Abdir
Rahman, iaitu Mu'awiyah bin Abu Sufyan iaitu Shakhr bin Harb radhiallahu
'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Janganlah engkau semua
mempersangatkan dalam meminta sesuatu sebab demi Allah, tidaklah seseorang dari
engkau semua itu meminta sesuatu, kemudian kerana permintaannya itu lalu dapat
mengeluarkan sesuatu pemberian daripadaku untuknya, sedangkan saya tidak senang
dengan cara memintanya, selanjutnya lalu diberkahi untuk orang tadi dalam
apa-apa yang saya berikan." (Riwayat Muslim)
Maksudnya bahawa
rezeki yang berasal dari meminta, apabila rezeki itu menjadi bertambah banyak
dan kekal kerana dibuat berusaha umpamanya, maka yang diminta dengan baik yakni
tidak seolah-olah memaksa adalah lebih baik dan lebih banyak berkahnya dari yang
diminta dengan nada yang seolah-olah memaksa.
527.
Dari Abu Abdir Rahman, iaitu 'Auf bin Malik al-Asyja'i r.a., katanya:
"Kita semua ada di sisi Rasulullah s.a.w. dan kita ada sembilan, lapan atau
tujuh orang, kemudian beliau s.a.w. bersabda: "Tidakkah engkau semua berbai'at
kepada Rasulullah?" Padahal kita semua baru beberapa hari saja melakukan
pembai'atan pula pada beliau itu, oleh sebab itu kita berkata: "Kita semua telah
membai'at Tuan, ya Rasulullah." Kemudian beliau s.a.w. bersabda lagi: "Tidakkah
engkau semua berbai'at kepada Rasulullah?" Kita lalu membeberkan tangan-tangan
kita dan kita berkata: "Kita semua dulu sudah berbai'at kepada Tuan, ya
Rasulullah dan sekarang kita berbai'at lagi dalam hal apakah?" Beliau s.a.w.
lalu bersabda: "Hendaklah engkau semua menyembah kepada Allah yang Maha Esa dan
jangan menyekutukan sesuatu denganNya, tetapi tetaplah mengerjakan shalat lima
waktu dan sampai engkau semua mendengarkan serta melakukan ketaatan," lalu
beliau memperlahankan suaranya dan bersabda dengan berbisik: "Dan jangan meminta
sesuatu apa pun dari orang-orang."
Maka sungguh saya
pernah melihat ada orang yang termasuk golongan orang-orang di atas itu, ketika
cemetinya jatuh, ia tidak meminta seseorang supaya diambilkan cemetinya
tadi."
(Riwayat
Muslim)
528. Dari Ibnu Umar
radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
"Tidak henti-hentinya
permintaan itu menghinggapi seseorang di antara engkau semua - yakni orang yang
senantiasa mempunyai tabiat suka meminta-minta itu tidak akan berhenti, sehingga
ia menemui Allah Ta'ala - iaitu pada hari kiamat nanti - sedang di wajahnya itu
tidak terdapat sepotong daging pun - jadi dalam keadaan sangat hina-dina."
(Muttafaq 'alaih)
529. Dari Ibnu Umar
r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda, sedang di kala itu beliau
berada di atas mimbar dan menyebut-nyebutkan perihal sedekah dan menahan diri
dari meminta:
"Tangan yang bahagian
atas adalah lebih baik daripada tangan yang bahagian bawah. Tangan yang bahagian
atas itu adalah yang menafkahkan - yakni yang memberikan sedekah, sedang tangan
yang bahagian bawah adalah yang meminta." (Muttafaq 'alaih)
530. Dari Abu
Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang
meminta-minta kepada orang-orang dengan maksud supaya menjadi banyak apa yang
dimilikinya - jadi sudah cukup tetapi terus saja meminta-minta, maka
sebenarnyalah orang itu meminta bara api. Maka dari itu baiklah ia memilih
hendak mempersedikitkan atau memperbanyakkan - siksanya." (Riwayat
Muslim)
Keterangan:
Hadis di atas dapat
diertikan bahawa orang sebagaimana yang tersebut itu yakni yang meminta-minta
lebih dari keperluannya atau untuk mencari yang sebanyak-banyaknya akan disiksa
dalam neraka dan oleh Rasulullah s.a.w. dikiaskan sebagai orang-orang yang
meminta bara api. Tetapi dapat pula diertikan dengan makna yang sebenarnya
menurut lahiriyah sabda beliau s.a.w., iaitu bahawa bara api akan dimasukkan
dalam seterika dan kepada orang sebagaimana di atas itu akan diseterikakan pada
punggung dan lambungnya, seperti juga keadaan orang yang sudah berkewajiban
zakat, namun enggan mengeluarkan atau menunaikan kewajiban zakatnya.
Demikianlah yang
dihuraikan oleh al-Qadhi 'lyadh dalam menafsiri Hadis di atas.
531. Dari Samurah bin
Jundub r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya
permintaan adalah suatu cakaran yang seseorang itu mencakarkan sendiri ke arah
mukanya, kecuali jikalau seseorang itu meminta kepada sultan - penguasa negara*
- atau ia meminta untuk sesuatu keperluan yang tidak boleh tidak ia harus
melakukannya."
Diriwayatkan oleh
Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
532. Dari Ibnu Mas'ud
r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang dihinggapi oleh
kemelaratan, lalu diturunkannya kepada manusia - yakni meminta tolong kepada
sesama manusia agar dihilangkan kemelaratannya itu, maka tentu tidak akan
tertutuplah kemelaratannya tadi. Tetapi barangsiapa menurunkannya kepada Allah -
yakni mohon kepadaNya agar dihilangkan kemelaratannya, maka bersegeralah Allah
akan memberinya rezeki yang kontan - cepat diberikannya - atau rezeki yang
dilambatkan memberikannya."
Diriwayatkan oleh
Imam-imam Abu Dawud serta Tirmidzi dan Tirmidzi mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan.
Meminta kepada Sultan itu pun
tidak boleh sembarang minta, tetapi yang ada sangkut pautnya dengan soal-soal
keagamaan, misalnya meminta zakat yang diwajibkan oleh Allah kepadanya atau
seperlima bahagian dari hasil rampasan peperangan atau memang kerana untuk
kepentingan ummat dan masyarakat.
533. Dari Tsauban
r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Siapakah yang
memberikan jaminan kepada saya bahawa ia tidak akan meminta apapun dari para
manusia dan saya memberikan jaminan padanya untuk memperolehi syurga?" Saya
berkata: "Saya."
Maka Tsauban sejak
saat itu tidak pernah meminta sesuatu apa pun kepada siapa saja.
Diriwayatkan oleh
Imam Dawud dengan isnad shahih.
534. Dari Abu Bisyr
iaitu Qabishah bin al-Mukhariq r.a., katanya: "Saya mempunyai beban sesuatu
tanggungan harta - hamalah, lalu saya datang kepada Rasulullah s.a.w. untuk
meminta sesuatu padanya guna melunasi tanggungan itu. Beliau s.a.w. bersabda:
"Berdiamlah di sini dulu sampai ada harta sedekah - zakat - yang datang pada
kita, maka dengan harta itu kita akan menyuruh guna diberikan padamu,"
selanjutnya beliau s.a.w. bersabda:
"Hai Qabishah,
sesungguhnya permintaan itu tidak boleh dilakukan kecuali untuk salah satu dari
tiga macam orang ini, iaitu: Seseorang yang mempunyai beban sesuatu tanggungan
harta -hamalah, maka bolehlah ia meminta sehingga memperolehi sejumlah harta
yang diperlukan tadi, kemudian menahan diri - jangan meminta-minta lagi. Juga
seseorang yang mendapatkan sesuatu bencana, sehingga menyebabkan kemusnahan
hartanya - lalu menjadi miskin, maka bolehlah ia meminta, sehingga dapatlah ia
memperolehi sesuatu untuk menutupi keperluan hidupnya," atau sabda beliau:
"Sesuatu untuk mencukupi keperluan hidupnya. Demikian pula seseorang yang
dihinggapi oleh kemelaratan, sehingga ada tiga orang dari golongan orang-orang
yang berakal di kalangan kaumnya mengatakan: "Benar-benar si Fulan itu telah
dihinggapi oleh kemelaratan," maka orang semacam itu bolehlah meminta sehingga
dapatlah ia memperolehi sesuatu untuk menutupi keperluan hidupnya," atau sabda
beliau: "Sesuatu untuk mencukupi keperluan hidupnya." Adapun selain tiga macam
orang tersebut di atas, maka permintaannya itu, hai Qabishah adalah merupakan
suatu perbuatan dosa yang dimakan oleh orang yang memintanya tadi dengan
memperolehi dosa." (Riwayat Muslim)
Alhamalah
dengan fathahnya ha' ialah
apabila terjadi sesuatu pertempuran ataupun pertengkaran Iain-Iain antara dua
golongan, kemudian ada orang yang bermaksud hendak mendamaikan antara mereka itu
dengan cara memberikan harta yang menjadi tanggungannya dan mewajibkan
pengeluarannya itu atas dirinya sendiri. Tanggungan harta semacam inilah yang
dinamakan hamalah. Aljaihah ialah sesuatu bencana yang mengenai harta
seseorang -sehingga ia menjadi miskin. Alqiwam dengan kasrahnya qaf atau
dengan fathahnya ialah sesuatu yang dengannya itulah urusan seseorang dapat
berdiri dengan baik, ini adalah berupa harta atau pun lain-lainnya. Assidad
dengan kasrahnya sin ialah sesuatu yang dapat menutupi keperluan orang yang
mempunyai keperluan dan dapat pula mencukupinya. Alfaqah ialah
kekafiran. Alhija ialah akal.
535. Dari Abu
Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Bukannya orang
miskin itu orang yang berkeliling mendatangi orang banyak - keluar masuk dari
rumah ke rumah - lalu ditolak ketika meminta sebiji atau dua biji kurma atau
ketika meminta sesuap atau dua suap makanan, tetapi orang miskin yang sebenarnya
ialah orang yang tidak mempunyai kekayaan untuk mencukupi keperluannya, tidak
pula diketahui kemiskinannya, sebab andaikata diketahui tentu ia akan diberi
sedekah bahkan tidak pula ia suka berdiri lalu meminta-minta sesuatu kepada
orang-orang." (Muttafaq 'alaih)
|
Post a Comment