Perintah
Memelihara Sunnah Dan Adab-adabnya
Allah
Ta'ala berfirman:
"Apa
saja yang diberikan oleh Rasul kepadamu semua, maka ambillah itu - yakni
lakukanlah - dan apa saja yang
dilarang olehnya, maka hentikanlah itu." (al-Hasyr:
7)
Allah Ta'ala
berfirman lagi:
"Ia - yakni Muhammad
- itu tidaklah berkata-kata dengan kemahuannya sendiri. Itu tiada lain kecuali
wahyu yang diwahyukan kepadanya." (an-Najm: 3-4)
Juga Allah Ta'ala
berfirman pula:
"Katakanlah-hai
Muhammad, jikalau engkau semua mencintai Allah, maka ikutilah aku, maka Allah
tentu mencintai engkau semua dan akan mengampuni dosa-dosamu." (ali-lmran:
31)
Allah Ta'ala
berfirman pula:
"Dan nescayalah di
dalam peribadi Rasulullah itu merupakan ikutan - teladan - yang baik bagimu
semua, juga bagi orang yang mengharapkan menemui Allah dan hari akhir."
(al-Ahzab: 21)
Allah Ta'ala
berfirman lagi
"Tetapi tidak, demi
Tuhanmu. Mereka belum beriman benar-benar sebelum mereka
meminta keputusan kepadamu dalam perkara-perkara yang mereka
perselisihkan, kemudian mereka tidak menaruh keberatan dalam hatinya terhadap
putusan yang engkau berikan itu dan mereka menyerah dengan penyerahan
yang bulat-bulat." (an-Nisa': 65)
Juga Allah Ta'ala
berfirman:
"Jikalau engkau semua
memperselisihkan dalam sesuatu persoalan, maka kembalikanlah itu kepada Aliah
dan RasulNya, apabila engkau semua benar-benar
beriman kepada Allah dan hari akhir." (an-Nisa': 59)
Para alim-ulama
berkata: "Maksudnya itu ialah supaya dikembalikan
sesuai dengan al-Kitab - al-Quran - dan as-Sunnah - al-Hadis."
Allah Ta'ala
berfirman pula:
"Barangsiapa mentaati
Rasul ia telah benar-benar mentaati Allah." (an-Nisa')
Lagi Allah Ta'ala
berfirman:
"Dan sesungguhnya
engkau itu nescayalah memberikan petunjuk ke jalan yang lurus
iaitu jalan Allah.'' (asy-Syura: 52-53)
Allah Ta'ala
berfirman:
"Hendaklah
orang-orang yang menyalahi perintah Rasul itu menjadi takut, supaya jangan
sampai tertimpa oleh kefitnahan atau tertimpa oleh siksa yang pedih."
(an-Nur: 63)
Juga Allah Ta'ala
berfirman:
"Dan ingat-ingatlah
olehmu semua - kaum wanita - apa-apa yang dibaca dalam rumah-rumahmu dari
ayat-ayat Allah dan hikmah - ilmu pengetahuan." (al-Ahzab: 34)
Ayat-ayat dalam bab
ini amat banyaknya.
Adapun Hadis-hadisnya
ialah:
156. Pertama: Dari
Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. bersabda: "Tinggalkanlah apa yang saya
tinggalkan untukmu semua -maksudnya: Jangan ditanyakan apa yang tidak saya
terangkan kepadamu semua, kerana hanyasanya yang menyebabkan kerosakan
orang-orang - ummat - yang sebelumnya itu ialah sebab banyaknya mereka
bertanya-tanya - yang tidak berfaedah - lagi pula mereka suka menyalahi kepada
Nabi-nabi mereka. Oleh sebab itu jikalau saya melarang padamu akan sesuatu hal,
maka jauhilah itu dan jikalau saya memerintah padamu semua akan sesuatu perkara,
maka lakukanlah itu sekuat usahamu." (Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Isi yang terkandung
dalam Hadis ini ialah:
Sesuatu yang
merupakan larangan, maka sama sekali jangan dilakukan, tetapi kalau berupa
perintah, cubalah lakukan sedapat-dapatnya dan jangan putus asa untuk
memperbaiki dan menyempurnakannya. Misalnya shalat di waktu sakit: Tidak dapat
dengan berdiri, lakukan dengan duduk; tidak dapat dengan duduk, boleh dengan
berbaring dan pendek kata sedapat mungkin, asal jangan ditinggalkan sekalipun
hanya dengan isyarat memejamkan serta membuka mata dalam melakukan shalat itu.
Allah telah berfirman:
"Allah tidak memaksa
pada seseorang melainkan menurut kekuatannya."
Ummatnya Nabi Musa
'alaihissalam yang meminta pada beliau sebagaimana kata mereka yang dihuraikan
dalam al-Quran:
"Tampakkanlah pada
kita Allah hu dengan terang-terangan."
Bukankah
ini permintaan yang melampaui
batas dan tidak bermanfaat sedikitpun?
Juga seperti ummatnya
Nabi Isa 'alaihissalam sebagaimana yang diterangkan dalam al-Quran pula. Mereka
berkata:
"Adakah Tuhan Tuan
dapat menurunkan pada kita hidangan dari langit?"
Mereka menyangka
bahawa Allah tidak kuasa melakukannya. Tetapi setelah dikabulkan permintaan
mereka, tetap masih banyak yang ingkar dan kufur. Bukankah ini keterlaluan yang
luarbiasa?
Menyalahi
Nabi-nabinya sendiri sehingga menyebabkan timbul bid'ah yang bermacam-macam dan
lain-lain lagi.
Adapun kalau
berselisih dalam memahamkan hukum cabang (furu'iyah), maka itu tidaklah menjadi
bahaya sebagaimana sabda Nabi s.a.w.:
"Perselisihan ummatku
adalah rahmat."
Tetapi perselisihan
yang berbahaya dan tercela ialah apabila soal-soal cabang atau
perincian-perincian itu dibesar-besarkan hingga menjadi retaknya barisan ummat
Islam dalam menghadapi lawannya. Ini sungguh terlarang dalam agama sebagaimana
firman Allah:
"Dan
janganlah engkau semua
bercerai-berai, maka akan lemahlah engkau
semua dan lenyaplah kekuatanmu."
157. Kedua: Dari Abu
Najih al-'Irbadh bin Sariyah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. pernah memberikan
wejangan kepada kita semua, iaitu suatu wejangan yang mengesankan sekali, hati
dapat menjadi takut kerananya, matapun dapat bercucuran. Kita lalu berkata: "Ya
Rasulullah, seolah-olah itu adalah wejangan seseorang yang hendak bermohon diri.
Oleh sebab itu, berilah wasiat kepada kita semua!" Beliau s.a.w.
bersabda:
"Saya berwasiat
kepadamu semua, hendaklah engkau semua bertaqwa kepada Allah, juga suka
mendengarkan dan mentaati -pemerintahan - sekalipun yang memerintah atasmu itu
seorang hamba sahaya Habsyi. Kerana sesungguhnya saja, barangsiapa yang masih
hidup panjang di antara engkau semua itu ia akan melihat berbagai perselisihan
yang banyak sekali. Maka dari itu hendaklah engkau semua menetapi sunnahku dan
sunnah para Khalifah Arrasyidun yang memperolehi petunjuk - Abu Bakar, Umar,
Usman dan Ali radhiallahu 'annum; gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi-gigi
gerahammu - yakni pegang teguhlah itu sekuat-kuatnya. Jauhilah olehmu semua dari
melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana sesungguhnya segala sesuatu
kebid'ahan itu adalah sesat."
Diriwayatkan oleh
Imam Abu Dawud dan Tirmidzi dan Tirmidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis
hasan shahih.
Keterangan:
Banyak sekali hal-hal
penting yang terkandung dalam Hadis ini, di antaranya ialah:
(a)
Orang yang berpamit yakni hendak meninggal dunia, sebab isi nasihatnya
itu sangat mendalam.
(b)
Memang kita wajib taat pada pemimpin-pemimpin kita yang memegang
pemerintahan itu, apabila mereka itu tetap menjalankan pemerintahan sebagaimana
yang diredhai oleh Allah.
(c)
Sunnahku yakni perjalanan dan sari hidupku.
(d)
Khalifah-khalifah Arrasyidun yakni
pengganti-pengganti Nabi yang bijaksana dan senantiasa mengikuti
kebenaran. Mereka itu ialah Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali radhiallahu
'anhum.
(e)
Gigitlah teguh-teguh yakni peganglah selalu sekuat-kuatmu dan jangan
sampai terlepas sedetikpun.
(f) Apa
yang disabdakan Nabi s.a.w. ini
agaknya kini telah tampak benar, bukanlah bermacam-macam perselisihan
yang kita hadapi sekarang, baik kerana banyak faham yang tumbuh atau memang
perbalahan sesama ummat Islam sendiri dan lain-lain sebab lagi.
Kerana itu
satu-satunya jalan agar kita tetap selamat di dunia dan akhirat ialah dengan
berpegang teguh pada sunnah Nabi s.a.w. dan sunnah khalifah-khalifah Arrasyidun,
yang pokok kesemuanya itu ialah dalam kandungan al-Quran dan Hadis.
(g)
Bid'ah yakni sesuatu yang tidak ada dalam agama lalu diada-adakan
sehingga seolah-olah itu juga termasuk dalam agama. Bid'ah yang sedemikian
inilah yang sesat dan setiap yang sesat pasti ke neraka sebagaimana dalam Hadis
lain disebutkan:
"Maka sesungguhnya
setiap sesuatu yang diada-adakan, itu bid'ah dan setiap bid'ah adalah sesat dan
setiap kesesatan adalah di dalam neraka."
(h) Tetapi kalau yang
diada-adakan itu baik (bid'ah hasanah), maka tentu saja tidak terlarang seperti
mendirikan sekolah-sekolah (madrasah), pondok-pondok, dengan cara yang serba
moden. Semua tidak terlarang sekalipun dalam zaman Rasulullah s.a.w. belum
ada.
158. Ketiga: Dari Abu
Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Semua ummatku itu
dapat memasuki syurga, melainkan orang yang enggan - tidak suka."
Beliau ditanya:
"Siapakah orang yang enggan itu, ya Rasulullah?" Beliau menjawab:
"Barangsiapa yang
taat kepadaku, maka ia dapat memasuki syurga dan barangsiapa yang bermaksiat
padaku - menyalahi ajaranku, maka dialah orang yang benar-benar enggan."
(Riwayat Bukhari)
159. Keempat: Dari
Abu Muslim; ada yang mengatakan, dari Abu lyas, iaitu Salamah bin 'Amr bin
al-Akwa' r.a., bahawasanya ada seorang lelaki di sisi Rasulullah s.a.w., makan
dengan tangan kirinya. Kemudian beliau s.a.w. bersabda padanya: "Makanlah dengan
tangan kananmu!" Orang itu berkata: "Aku tidak dapat." Beliau s.a.w. bersabda:
"Jadi engkau tidak dapat?" Sebenarnya ia berbuat demikian itu hanyalah kerana
terdorong oleh kecongkaannya belaka. Akhirnya ia benar-benar tidak dapat
mengangkat tangan kanannya ke mulutnya - untuk selama-lamanya." (Riwayat
Muslim)
160. Kelima: Dari Abu
Abdillah iaitu an-Nu'man bin Basyir radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya
mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Hendaklah engkau
semua benar-benar meratakan barisan-barisanmu - dalam shalat, atau kalau tidak
suka meratakan barisan, pastilah Allah akan membalikkan antara wajah-wajahmu
semua -maksudnya ialah bahawa Allah akan memasukkan rasa permusuhan, saling
benci-membenci dan perselisihan pendapat dalam hatimu semua." (Muttafaq
'alaih)
Dalam riwayat Imam
Muslim disebutkan:
"Rasulullah s.a.w.
itu meratakan barisan-barisan kita sehingga seolah-olah beliau itu meratakan
letaknya anak panah, sampai-sampai beliau meyakinkan bahawa kita semua telah
mengerti betul-betul akan meratakan barisan itu. Selanjutnya pada suatu hari
beliau keluar - untuk bersembahyang - kemudian berdiri sehingga hampir-hampir
beliau akan bertakbir. Tiba-tiba beliau melihat ada seorang yang menonjol
dadanya - agak ke muka sedikit dari barisannya - lalu beliau
bersabda:
"Hai hamba-hamba
Allah, hendaklah engkau semua benar-benar meratakan barisanmu, atau kalau tidak
suka meratakan barisan, pastilah Allah akan membalikkan antara wajah-wajahmu
semua."
Keterangan:
Dalam Hadis di atas
terdapat anjuran yang sangat keras agar di waktu shalat, barisan itu benar-benar
dilempangkan, diratakan dan diluruskan sekencang-kencangnya. Selain itu terdapat
keterangan pula perihal dibolehkannya berkata-kata dalam waktu antara
selesai-nya iqamah dengan akan dilakukannya shalat, tetapi kata-kata itu
hendaknya yang bermanfaat dan berguna.
161.
Keenam: Dari Abu Musa r.a. katanya:
"Ada sebuah rumah di
Madinah yang terbakar mengenai penghuni-penghuninya di waktu malam. Setelah hal
mereka itu diberitahukan kepada Rasulullah s.a.w., lalu beliau s.a.w.
bersabda:
"Sesungguhnya api itu
adalah musuhmu semua. Maka dari itu, jikalau engkau semua tidur, padamkan
sajalah api itu dari padamu." (Muttafaq 'alaih)
162. Ketujuh: Dari
Abu Musa r.a. juga, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya
perumpamaan dari petunjuk dan ilmu yang dengannya saya diutus oleh Allah itu
adalah seperti hujan yang mengenai bumi. Di antara bumi itu ada bahagian yang
baik, iaitu dapat menerima air, kemudian dapat pula menumbuhkan rumput dan
lalang yang banyak sekali, tetapi di antara bumi itu ada pula yang gersang,
menahan masuknya air dan selanjutnya dengan air yang tertahan itu Allah lalu
memberikan kemanfaatan kepada para manusia, kerana mereka dapat minum
daripadanya, dapat menyiram dan menanam. Ada pula hujan itu mengenai bahagian
bumi yang lain, yang ini hanyalah merupakan tanah rata lagi licin. Bahagian bumi
ini tentulah tidak dapat menahan air dan tidak pula dapat menumbuhkan rumput.
Jadi yang sedemikian itu adalah contohnya orang yang pandai dalam agama Allah
dan petunjuk serta ilmu yang dengannya itu saya diutus, dapat pula memberikan
kemanfaatan kepada orang tadi. Maka orang itu pun mengetahuinya -
mempelajarinya, kemudian mengajarkannya - yang ini diumpamakan bumi yang dapat
menerima air atau dapat menahan air, dan itu pulalah contohnya orang yang tidak
suka mengangkat kepala untuk menerima petunjuk dan ilmu tersebut. Jadi ia enggan
menerima petunjuk Allah yang dengannya itu saya dirasulkan - ini contohnya bumi
yang rata dan licin." (Muttafaq 'alaih)
Faquha,
dengan dhammahnya qaf
adalah menurut yang masyhur digunakan. Ada pula yang mengatakan dengan
dikasrahkan berbunyi Faqiha), ertinya menjadi pandai atau ahli
fiqih.
163. Dari Jabir r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Perumpamaanku dan perumpamaan engkau
semua itu adalah seperti seorang lelaki yang menyalakan api, kemudian banyaklah
belalang dan kupu-kupu yang jatuh dalam api tadi, sedang orang itu mencegah
binatang-binatang itu jangan sampai terjun di situ. Saya ini - yakni Rasulullah
s.a.w. - adalah seorang yang mengambil -memegang - pengikat celana serta
sarungmu semua agar tidak sampai engkau semua terjun dalam neraka, tetapi engkau
semua masih juga hendak lari dari peganganku." (Riwayat Muslim)
Al-janadib
ialah seperti belalang dan
kupu-kupu (dari golongan binatang kecil yang terbang), sedang Al-hujaz
adalah jamaknya Hujzah, ertinya tempat mengikatkan sarung atau
celana.
164. Kesembilan: Dari
Jabir r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. menyuruh menjilat tangan-tangan
dan piring; beliau juga bersabda: "Sesungguhnya engkau semua tidak tahu di
tempat manakah yang ada berkahnya." (Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Imam
Muslim disebutkan lagi:
Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Jikalau suapan seseorang dari engkau semua itu jatuh, maka baiklah
diambil kembali, kemudian hendaklah disingkirkan kotoran yang melekat di situ,
selanjutnya hendaklah memakannya dan janganlah itu dibiarkan - ditinggalkan
-untuk dimakan oleh syaitan. Jangan pula seseorang itu mengusap tangannya dengan
saputangan - sehabis makan itu - sehingga jari-jarinya dijilat-jilatnya dulu,
sebab seseorang itu tentulah tidak mengetahui di dalam makanan yang mana
letaknya keberkahan."
Dalam riwayat Imam
Muslim pula:
Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu mendatangi seseorang di antara engkau semua
di waktu ia melakukan segala sesuatu dari pekerjaannya, sampai-sampai syaitan
itu pun mendatangi orang itu di waktu ia makan. Maka dari itu jikalau suapan itu
jatuh dari seseorang di antara engkau semua, maka hendaklah menyingkirkan
kotoran-kotoran yang melekat di situ, kemudian makanlah dan jangan dibiarkan
untuk dimakan oleh syaitan."
165. Kesepuluh: Dari
Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. berdiri di hadapan
kita semua untuk memberikan nasihat. Beliau bersabda:
"Hai sekalian
manusia, sesungguhnya engkau semua itu akan dikumpulkan kepada Allah Ta'ala
dalam keadaan telanjang kaki, telanjang badan dan kuncup - tidak dikhitan,
sebagaimana firman Allah Ta'ala yang ertinya: "Sebagaimana Kami memulai membuat
makhluk untuk pertama kalinya, maka itulah yang Kami ulangkan kembali.
Sedemikian adalah janji atas Kami sendiri, sesungguhnya Kami akan melaksanakan
yang sedemikian itu." (al-Anbiya': 104)
"Ingatlah,
bahawasanya pertama-tama makhluk yang diberi pakaian pada hari kiamat ialah
Ibrahim a.s. Ingatlah, bahawasanya Ibrahim itu akan didatangkan dengan disertai
beberapa orang dari ummatku, kemudian orang-orang itu diseret ke sebelah kiri
-maksudnya ke arah neraka. Saya berkata: "Ya Tuhanku, mereka adalah
sahabat-sahabatku." Lalu kepadaku dikatakan: "Sesungguhnya engkau tidak
mengetahui apa yang mereka ada-adakan sepeninggalanmu." Oleh sebab itu saya
berkata sebagaimana yang diucapkan oleh seseorang hamba yang shalih - yakni
Nabiullah Isa a.s.: "Dan saya dapat menyaksikan perbuatan mereka selagi aku ada
di kalangan mereka - semasih sama-sama di dunia," hingga ucapannya "Maha Mulia
Serta Bijaksana."
Lengkapnya ucapan
Nabiullah Isa a.s. itu tersebut dalam sebuah ayat yang ertinya:
"Dan saya dapat
menyaksikan perbuatan mereka selagi aku ada di kalangan mereka. Tetapi setelah
Engkau menghilangkan diriku, maka Engkaulah yang mengamat-amati atas
kelakuan-kelakuan mereka itu dan Engkau adalah Maha Menyaksikan atas segala
sesuatu. Jikalau Engkau menyiksa mereka, maka mereka itupun hamba-hambaMu,
tetapi jikalau Engkau mengampuni mereka, maka sesungguhnya Engkau adalah Maha
Mulia lagi Bijaksana." (al-Maidah: 117-118)
"Setelah itu lalu
dikatakan kepadaku: "Sebenarnya mereka itu tidak henti-hentinya kembali pada
kaki-kakinya - maksudnya menjadi murtad dari agama Allah - sejak engkau berpisah
dengan mereka itu." (Muttafaq 'alsih)
166. Kesebelas: Dari
Abu Said iaitu Abdullah bin Mughaffal r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. itu
melarang berkhadzaf - iaitu melemparkan kerikil dengan jari telunjuk dan ibu
jari yakni kerikil itu diletakkan di jari yang satu yakni ibu jari lalu
dilemparkan dengan jari yang lain yakni jari telunjuk.
Selanjutnya ia
berkata: "Sesungguhnya berkhadzaf itu tidak dapat membunuh binatang buruan,
tidak dapat pula membunuh musuh. Dan bahawasanya berkhadzaf itu dapat melepaskan
mata - membutakannya - dan dapat juga merontokkan gigi." (Muttafaq
'alaih)
Dalam riwayat lain
disebutkan: Bahawasanya ada seorang keluarga dekat dari Ibnu Mughaffal
berkhadzaf, lalu olehnya orang tersebut dilarang dan berkata bahawasanya
Rasulullah s.a.w. melarang berkhadzaf itu dan berkata: "Sesungguhnya
berkhadzaf itu tidak dapat membunuh binatang buruan." Kemudian orang yang
dilarangnya itu masih mengulangi lagi perbuatannya. Lalu Ibnu Mughaffal berkata:
"Saya telah memberitahukan kepadamu bahawasanya Rasulullah s.a.w. melarang
berkhadzaf itu, tetapi engkau masih juga mengulangi perbuatanmu. Mulai sekarang
saya tidak akan berbicara lagi padamu selama-lamanya."
Keterangan:
Hadis ini menjelaskan
bolehnya tidak menyapa atau tidak berbicara dengan para ahli pelaku kebid'ahan,
orang-orang fasik serta para penentang dan pelanggar sunnah Rasulullah s.a.w.,
sekalipun hal itu dilakukan untuk selama-lamanya. Tetapi keadaan sedemikian itu
wajib diakhiri, manakala mereka yang tersebut di atas itu sudah mengubah
sikapnya dan suka mentaati ajaran-ajaran agama sebagaimana yang semestinya
dilakukan oleh seorang muslim dan mu'min.
167. Dari 'Abis bin
Rabi'ah, katanya: "Saya melihat Umar bin Alkhaththab r.a. mencium batu hitam -
hajar aswad -dan ia berkata: "Saya mengetahui bahawa engkau itu adalah batu,
engkau tidak dapat memberikan kemanfaatan dan tidak pula dapat membahayakan.
Andaikata saya tidak melihat Rasulullah s.a.w. sendiri menciummu, pastilah aku
juga tidak suka menciummu." (Muttafaq 'alaih)
Nota
kaki:
Muka depan |
Post a Comment