AMRUD UMMAH FI DA’WAH
AMRUD UMMAH FI DA’WAH
Sasaran
·
Memahami penyakit-penyakit umat dalam beramal jama’i yang bersumber
dari memperturutkan sikap infiradi
·
Memahami akibat-akibat yang ditimbulkan dari penyakit-penyakit
tersebut.
·
Memahami bahawa ilaj untuk mengatasi masalh tersebut adalah beramal
jamai yang sehat dan berupaya untuk mengaplikasikan dengan membuang sikap
infiradi
Sinopsis
Keadaan umat di dalam da’wah
Islamiyah menunjukan sesuatu yang kurang menggembirakan. Perkara ini dibuktikan
dengan banyaknya umat yang mengalami kekosongan jiwa dan kehilangan pegangan
hidup sehingga menampilkan da’wah yang dibawanya ssesuatu yang tidak efektif.
Pengenalan kepada penyakit yang menjangkit umat di dalm dida’wah bermaksud agar
dapat menyedarkan kita kepada keadaan yang sebenarnya dan memerlukan kita untuk
memakan ubat walaupun pahit dan tidak sedap agar da’wah dapat berjalan dengan
baik. Penyakit ummat di dalam berda’wahsecara dasarnya disebabkan oleh penyakit
peribadi da’i yaitu da’wah bersendirian (infiradiyah). Infiradiyah ini dibahagikan kepada maknawiyah(mental) seperti keadaan
emosi, da’wah yang berorientasi kepada tokoh, da’i merasa hebat dan banyak
pengagum, mempunyai kecenderungan merendahkan orang lain. Infiradi juga dilihat
dari segi aktiviti, diantaranya penyakit yang munkinmenjangkit aktiviti ini
adalah da’wah yang asal-asalan dan tidak beraturan, da’wah dilakukan secata
parsial tidak menyeluruh, da’wah yang sebahagian, tradisional dan tambal sulam.
Keadaan pribadi aktivis
da’wah prlu diubati dengan menjalankan amal jama’i. Amal jama’I ini menumbuhkan
kesedaran yang bersumber dari pengetahuan, berorientasi yang Islami, peribadi
yang rendah hati, bersifat adil adil, berfikiran dan berwawasan yang
menyeluruh, menggunakan pendekatan dan wasail yang modern, mempunyai konsep dan
berorientasi kepada minhaj untuk merubah secara total.
Hasyiah
·
Penyakit ummat
Syarah
·
Penyakit ummat di dalam berda’wah setelah diagnosis di dapati banyak
yang berda’wah secara bersendirian tidak berjamaah dan bersama-sama. Senang dan
seronok da’wah bersendiri yang di jalankan oleh sebagaian dai dan usztad
hanyalah bersifat sementara. Mereka akan menyedaari setelah da’wah yang
dilaksanakan dengan ikhlas ini tidak membawa banyak hasil, diantaranya adalah
da’wah yang dilaksanakan dengan ikhlas ini tidak membawa banyak hasil,
diantaranya adalah da’wah amal jamai dan tarbiyah nuqbawiyah. Da’wah tablig
adalah da’wah yang sering dilakukan ustadz seperti da’wah di surau, masjid,
perairan dan ceramah-ceramah umum. Wujud infiradiyah ini sebagai masalah utama
di kalangan dai yang berda’wah.
2.Infiradiyah
Syarah
·
Infiradiyah yaitu bersendirian.
Selain tidak akan munculnyada’wah yang besar dengan menyelesaikan da’wah yang
besar, da’wah dengan gaya bersendirian ini akan memunculkan suasana perpecahan
di kalangan ummat khususnya diantara dai yang membawa fikrah berbeza dan
pendekatan berlainan. Da’wah Nabi SAW mengajarkan kepada kita agar bersama-sama. Sunnahnya
bersama-sama ini adalah sesuai dengan keadaan alam dan manusia yang diciptakan
Allah. Mahlik pun dalam menjalankan aktivitasnya selalu bersama-sama. Mereka
tidak akan pernah lepas dari kebersamaan. Sunnatullah yang mengajarkan demikian
mestilah menjalankan da’wah secara bersama. Selain permasalahan da’wah
infiradiyah ini disebabkan oleh maknawinya juga oleh aktiviti yang diamalkan
3.Secara maknawiyah
Syarah
·
Peribadi dai yang infiradiyah cenderung mempunyai sifat yang emosional
dan tidak bertanggung jawab, mereka cenderung berda’wah mengikuti emosi dan
kurang dapat menerima keadaan sebenarnya sehingga da’wah yang tidak berdasarkan
rancangan dan tanggung jawab yang benar akan mewarnai da’wah infiradiyah.
·
Peribadi infiradi cenderung bekerja sendiri dan mereka mempunyai
kecenderungan untuk dikenal oleh masyarakat. Dengan pendekatan ketokohan dan
kehebatan yang dimilikinya untuk dimilikinya mereka merasa puas dan cukup untuk
mengamalkan da’wah tablig yang di sokong oleh banyak pengikut umum.
Mengkultuskan dai yang
infiradi sulit ditengah mengingat keadaan ini didasari oleh emosi dan perasaan
yang kemudian wujud kharisma secara pribadi. Keadaan ini bukan wujud kerana
amal atau program tetapi lebih peribadi yang membawa da’wah.
·
Perasaan diri hebat juga keadaan maknawiyah dai yang cenderung
infiradiyah. Kehebatan ini disebabkan kerana kerjanya sendiri dan tidak ada
yang mencuba menasehati apabibila mengalami kesalahan dan tidak ada yang
menegurnya. Hebat dengan ukuran banyak njemputan dkawak dan banyak orang yang
mendengarkan ceramahnya adalah standard yang berorientasikan kepada duniawi dan
lebih kepada pengaruh jahiliyah. Standard ini juga yang dugunakan oleh iblis
ketika enggan tunduk kepada Nabi Adam AS.
·
Meremehkan orang lain juga suatu akibat dari perasaan hebat dan merasa
dirinya baik dan pandai.Keadaan ini yang memungkinkan peribadi dai menjadikan
meremehkan orang lain dan merendahkan kemampuan yang ada di antara dai. Dialah
seorang yang hebat dan yang lain kurang apabila dibandingkan dengan kepakaran
menyampaikan da’wah.
·
Secara amaliyah
Syarah
·
Dai yang infiradi cenderung da’wah yang dilakukannya secara sembarangan
tidak mengikuti cara dan tidak mengikuti msistem kecuali system yang dibuatnya
sndiri dan juga bergantung kepada peribadi. Bahaya infiradi dalam berda’wah
adalah da’wah yang tidak jelas kemana akan di bawadan kemana orientasi serta
natiujah yang dicapai. Da’wah secara infiradi yang penting berda’wah dan
masyarakat senang kemudian memanggilnya kembali pada saat berikutnya.
·
Da’wah secara parsial yaitu da’wah sebahagian dan tidak sempurna yang
juga merupakan akibat dari da’wah infiradiyah. Kemampuannya terbatas kerana
tidak bersama-sama sehingga da’wah hanya disampaikan yang sesuai kemampuannya
sedangkan da’wah itu sendiri bersifat luas dan integral yang tidak mungkin
dikerjakan secara bersendirian. Kelemahan peribadi kerana infiradi ini
memungkinkan peribadi dai menjadi letih kerana kerja sendiri.
·
Pendekatan yang tradisioanal
biasanya dibawa oleh dai infiradi. Alasan yang perlu dikemukakan kerana dai
tradisional yang meluli pendekatan kitab kuning biasanya tidak mengenal da’wah
beramal jamai. Ilmu yang diperolehnya adalah bagaimana ilmu itu di kembangkan
kepada orang lain. Mereka kurang memahami bagaimana da’wah secara bersama. Da’wah
tradisional biasnya berorientasikan kepada buku dan kemudian disyarahkan tanpa
melihat keadaan sekitar atau isu-isu semasa.
·
Da’wah tambal sulam adalah da’wah yang melakukan pendekatan tidak
sempurna dan tidak mempunyai minhaj sehingga da’wah ini hanya berorientasikan
kepada perminyaan mad’u dan mengikuti kemahuan pelanggan. Selian itu da’wah
tambal sulam ini berjalan mengikuti persoalan semasa yang di buat oleh orang
lain, sedangkan kesibukan da’wah kita ini menjadikan kita lupa kemana daakwah
kita yang sebenarnya dan bagaimana da’wah berjalan.
5.ubat(ilaj)
Syarah
·
Ubat keatas penyakit da’wah infiradi ini adalah da’wah dengan cara
beramal jamai. Beramal jamai memerlukan indivivu tersebut mempunyai kesadaran
yang bersumber kepada pengetahuan ; berorientasikan kepada Islamiyah bukan
jahiliyah infiradiyah; mesti menjadi peribadi yang rendah hati sebagai bekal
neramal jamai;bersikap adil kerana nantinya akan bekerja sma dan merasakan
kesusahan dan kebahagiaan bersama; da’wah yang perlu dibawa mesti menyeluruh
tidak sebagian dan membagikan tugasa ini secara bersama untuk mencapai tujuan
bersama; pendekatan yang moden tidak tradisional yaitu dengan menggunakan
berbagai fasiliti dan wasilah seperti komputer atau pendekatan yang menarik;
da’wah yang di bawa mempunyai konsep yang canggih dalam menjawab permasalahan
ummat masa kini dan minhaj yang berorientasi kepada perubahan dan pembentukan
ummat.
6.Amal jamai
Syarah
·
Amal jamai ini merupakan sunnahnya mahluk hidup terhadap perlaksanaan
aktiviti kehidupan untuk meneruskan kehidupannya secara sempurna sebagai
mahluk. Tanpa amal jamai, maka masalah tidak akan diselesaikan dan da’wah
semakin terbantut. Keadaan yang membawa kepada da’wah amal jamai mesti
menjalnkan prinsip-prinsip Islam dengan dai atau ahli yang mempunyai berbagai
kesamaan aqidah, fikrah dan amal. Sunatullah beramal jamai ini dapat dilihat
bagaimana semut beramal jamai, burung-burung yang hidup bersamaa, pookok dan
juga lam semesta dengan usrah bumi, bulan, mars, matahari dan beberapa planet
lainnya seperti Pluto senantiasa berjamaah dan beramal jamai dengan pusingan
yang saling berkaitan dan taawum diantaranya. Dalam keadaan ini matahari sebagai
masul yang bertanggung jawab dan planet ynag menjadi pusat bagi planet di
sekitarnya.
Ringkasan
·
Penyakit ummat pangkalnya adaah: infiradiyah: 1. Secara
maknawiyah(mentl): emosional, berorientasi tookoh, merasa hebat, merendahkan
orang lain. 2. Secara aktivi: asal-asalan, parsial, sebahagian-sebahagian,
tradisional, tambal sulam.
·
Diobati oleh amal jamai dengan: kesedaran yang bersumber dari
pengetahuan, brorientasi Islami, rendah hati, adil, menyeluruh. Modern, konsep
dan minhaji merubah secara total.
Post a Comment