Keharamannya
Berani — Kepada
Orangtua — Dan Memutuskan Ikatan Kekeluargaan
Allah
Ta'ala berfirman:
"Apakah barangkali, andaikata engkau semua berkuasa, maka engkau semua
akan membuat kerosakan di bumi dan memutuskan ikatan kekeluargaanmu
semua.
"Orang-orang yang sedemikian itu adalah orang-orang yang dilaknat oleh
Allah, lalu Allah memekakkan pendengaran mereka dan membutakan penglihatan
mereka." (Muhammad: 22-23)
Allah Ta'ala juga
berfirman:
"Dan orang-orang yang
merosak janji Allah sesudah teguhnya dan pula memutuskan apa-apa yang
diperintah oleh Allah untuk dihubungkannya serta membuat kerosakan di bumi, maka
mereka itulah yang mendapatkan kelaknatan dan akan memperolehi kediaman yang
buruk." (ar-Ra'ad: 25)
Allah Ta'ala
berfirman pula:
"Dan Tuhanmu telah
menentukan supaya engkau semua jangan menyembah melainkan Dia dan supaya engkau
semua berbuat baik kepada
kedua orang tua. Dan kalau salah seorang di antara keduanya ada di sisimu sampai
usia tua, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya dengan ucapan "cis", dan
jangan pula engkau menggertak keduanya, tetapi ucapkanlah kepada keduanya itu
ucapan yang mulia - penuh kehormatan.
"Dan turunkaniah
sayap kerendahan - maksudnya: Rendahkanlah dirimu - terhadap kedua orangtuamu
itu dengan kasih-sayang dan katakanlah: "Ya Tuhanku, kasihanilah kedua
orangtuaku itu sebagaimana keduanya mengasihi aku di kala aku masih kecil."
(al-lsra': 23-24)
336. Dari Abu Bakrah
iaitu Nufai' bin al-Harits r.a'., katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Tidakkah engkau
semua suka saya memberitahukan perihal sebesar-besarnya dosa besar?" Beliau
menyabdakan ini sampai tiga kali. Kita-para sahabat- menjawab: "Baiklah,ya
Rasulullah." Beliau s.a.w. bersabda: "Menyekutukan kepada Allah dan berani
kepada kedua orangtua." Semula
beliau s.a.w. bersandar
lalu duduk kemudian bersabda lagi: "Ingatlah, juga
mengucapkan kedustaan serta menyaksikan secara palsu." Beliau s.a.w. senantiasa
mengulang-ulanginya kata-kata yang akhir ini, sehingga kita mengucapkan:
"Alangkah baiknya, jikalau beliau diam berhenti mengucapkannya." (Muttafaq
'alaih)
337. Dari Abdullah
bin Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w, bersabda:
"Dosa-dosa besar itu
ialah menyekutukan kepada Allah, berani kepada kedua orangtua, membunuh
seseorang - tidak sesuai dengan haknya - serta bersumpah secara palsu." (Riwayat
Bukhari)
Alyaminul ghamus
ialah sesuatu yang disumpahkan
oleh seseorang dengan dusta dan disengaja, dinamakan ghamus, sebab sumpah
sedemikian itu menerjunkan orang yang bersumpah itu ke dalam dosa.
338. Dari Abdullah
bin Amr bin al-'Ash r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Termasuk dalam
golongan dosa-dosa besar ialah jikalau seseorang itu memaki-maki kedua orang
tuanya sendiri." Para sahabat bertanya: "Ya Rasulullah,adakah seseorang itu
memaki-maki kedua orang tuanya sendiri." Beliau s.a.w. menjawab: "Ya, iaitu
apabila seseorang itu memaki-maki ayah seseorang, lalu orang yang dimaki-maki
ayahnya itu lalu memaki-maki ayahnya sendiri. Atau seseorang itu memaki-maki ibu
orang lain, lalu orang yang dimaki-maki ibunya ini, memaki-maki ibunya sendiri."
(Muttafaq ''alaih)
Dalam riwayat lain
disebutkan:
"Sesungguhnya
termasuk sebesar-besarnya dosa besar ialah apabila seseorang itu melaknat kepada
kedua orang tuanya sendiri." Beliau s.a.w. ditanya: "Ya Rasulullah, bagaimanakah
seseorang itu melaknat kedua orang tuanya sendiri?" Beliau s.a.w. bersabda:
"Iaitu orang tadi memaki-maki ayah orang lain, lalu orang ini memaki-maki
ayahnya sendiri atau orang itu memaki-maki ibu orang lain, lalu orang ini
memaki-maki ibunya sendiri."
339.
Dari Abu Muhammad, iaitu Jubair bin Muth'im r.a. bahawasanya Rasulullah
s.a.w. bersabda:
"Tidak akan masuk
syurga seseorang yang memutuskan." Sufyan berkata dalam riwayatnya
bahawa yang dimaksudkan ialah memutuskan ikatan kekeluargaan. (Muttafaq
'alaih)
340. Dari Abu Isa,
iaitu al-Mughirah bin Syu'bah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Sesungguhnya Allah
mengharamkan kepadamu semua akan berani kepada para ibu,juga mencegah - tidak
melaksanakan apa-apa yang wajib atas dirinya, meminta yang bukan miliknya serta
menanam anak-anak perempuan hidup-hidup. Allah membenci kepada kata-kata qil wa
qal - yakni: katanya dari si Anu, ujarnya dari si Anu, tetapi tidak ada
kepastiannya, juga memperbanyak pertanyaan serta menyia-nyiakan harta
dibelanjakan kepada sesuatu yang bukan semestinya." (Muttafaq
'alaih)
Sabda Nabi s.a.w.
man'an ialah mencegah atau tidak menunaikan apa-apa yang diwajibkan atau
yang sudah menjadi kewajipan dirinya. Hati ertinya meminta yang bukan milik atau
haknya, Wa'dul banal, iaitu menanam anak-anak perempuan dengan
hidup-hidup. Qil wa qal maknanya ialah segala
sesuatu yang didengarnya - sekalipun belum pasti kebenarannya. Orang yang suka
qil wa qal itu suka mengatakan: "Dikatakan oleh si Fulan itu begini, atau si
Fulan itu berkata demikian,
semua kata-kata itu
tidak dapat diketahui kebenarannya atau bahkan tidak
disangka bahawa kata-kata itu benar. Cukuplah seseorang itu disebut berdusta,
jikalau ia mempercakapkan segala apa yang didengarnya. Idha'atul mal,
iaitu ditabzirkan,diobralkan atau dibelanjakan untuk jurusan-jurusan yang tidak
diizinkan oleh syariat, iaitu baik yang berhubungan dengan tujuan-tujuan
keakhiratan atau keduniaan, atau tidak suka menyimpannya, padahal mungkin sekali
untuk disimpan - yakin ia kuasa menyimpan.
Katsratus sual, yakni
banyak bertanya atau meminta sesuatu yang ia
sendiri tidak memerlukan itu.
Dalam bab ini masih
banyak lagi Hadis-hadis yang sudah disebutkan dalam bab .sebelumnya seperti
Hadis - yang ertinya: "Dan Aku memutuskan orang yang memutuskan engkau -
kekeluargaan, juga Hadis - yang ertinya: "Barangsiapa yang memutuskan aku -
kekeluargaan, maka Allah memutuskan ia - lihat Hadis-hadis no. 315 dan
323.
|
Post a Comment