Memuliakan Ahli
Baitnya Rasulullah s.a.w. Dan Menerangkan Keutamaan Mereka
Allah
Ta'ala berfirman:
"Sesungguhnya Allah menghendaki akan menghilangkan kotoran daripadamu
semua, hai ahlul bait - yakni keluarga Rasulullah - dan membersihkan engkau
semua dengan sebersih-bersihnya." (al-Ahzab: 33)
Allah Ta'ala
berfirman lagi:
"Dan barangsiapa yang
memuliakan tanda-tanda suci - agama Allah, maka sesungguhnya yang sedemikian itu
adalah menunjukkan ketaqwaan hati." (al-Haj:32)
Keterangan:
Ahli bait Rasulullah
s.a.w., yang di dalamnya termasuk pula zurriyah atau keturunannya dan yang dalam
hukum Agama Islam sama sekali tidak boleh diberi sedekah dan mereka pun haram
pula menerimanya apabila diberi, di negeri kita pada umumnya diberi nama
"Sayyid" bagi yang lelaki dan "Sayyidah" bagi yang wanita. Golongan sayyid atau
sayyidah itu adalah dari keturunan Sayyidina
Hasan r.a. Adapun
jika dari keturunan Sayidina Husain r.a., maka diberi nama "Syarif" bagi yang
lelaki dan "Syarifah" bagi yang perempuan. Makna sebenarnya, sayyid adalah
pemuka dari kata Saada Yasuudu, ertinya mengepalai atau mengetuai, sedang
Syarif ertinya adalah orang yang mulia dari kata Syarufe Yasyrufu,
maknanya mulia.
Dalam Hadis yang
tertera di bawah ini tercantum suatu anjuran kepada kita semua, agar kita
memuliakan kepada golongan mereka, tetapi ini tidak bererti bahawa kita tidak
perlu memuliakan kepada golongan selain mereka itu. Perihal penghormatan
terhadap siapa pun juga manusianya, tetap wajib. Jadi dalam hal penghormatan
sama sekali tidak ada diskriminasi atau perbezaan, baik mengenai caranya,
menemui atau berhadapan dengannya dan lain-lain lagi. Jadi jikalau di antara
golongan mereka ada yang meminta supaya dimuliakan lebih dari golongan selain
mereka, maka hal itu tidak dapat dibenarkan, sebab manusia yang termulia di sisi
Allah hanyalah yang terlebih ketaqwaannya kepada Allah Ta'ala itu
belaka.
Sebahagian golongan
ada yang menggunakan ayat di bawah ini sebagai nash atau dalil bahawa Nabi
Muhammad s.a.w. menyuruh ummatnya agar keturunan beliau s.a.w. lebih dimuliakan,
lebih dihormati dan dialu-alukan daripada golongan lainnya. Ayat yang digunakan
pedoman itu ialah yang berbunyi:
"Katakanlah - wahai
Muhammad! Untuk ajakan itu, aku tidak meminta upah atau bayaran kepadamu semua,
melainkan kekasih sayangan terhadap keluarga". (asy-Syura:23)
Oleh sementara
golongan, keluarga yang wajib dikasih-sayangi ialah keluarga Rasulullah s.a.w.,
dengan makna bahawa mereka yang diberi nama Sayyid, Sayyidah, Syarif atau
Syarifah itu wajib lebih dimuliakan dan dihormati melebihi yang lain. Jadi makna
Al-qurbaa dikhususkan kepada keturunan Sayidina Hasan dan Sayidina Husain
radhiallahu 'anhuma yang keduanya itu putera Sayidina Ali r.a. dan isterinya
bernama Sayidatina Fathima radhiallahu 'anha yakni puteri Rasulullah s.a.w.
Tetapi beberapa ahli tafsir menjelaskan bahawa makna dari lafaz Alqurbaa
itu bukan dikhususkan untuk golongan keturunan Sayidina Hasan serta Sayidina
Husain r.a. itu saja. Baiklah kita meneliti sejenak apa yang dijelaskan dalam
Ash-Shawi, sebuah hasyiyah dari Tafsir Jalalain dan hasyiyah atau
kupasan tersebut ditulis oleh Imam Ahmad ash-Shawi al-Maliki. Di antara
kupasannya mengenai lafaz Alqurbaa beliau berkata:
"Para ahli tafsir
sama berselisih pendapat dalam memberikan makna ayat ini," yang dimaksudkan
ialah "kasih-sayang pada keluarga, sehingga jumlah pendapat itu menjadi tiga
macam. Selanjutnya secara ringkasnya beliau menyatakan:
(a)
Kekeluargaan.
(b)
Kerabat atau rasa kefamilian antara seluruh kaum muslimin.
(c)
Mentaqarrubkan atau mendekatkan
diri kepada Allah dengan
melaksanakan amal perbuatan
yang baik dan diredhai
olehNya.
Jadi kalau yang
digunakan menurut bahagian (a) yakni yang pertama, maka benarlah bahawa zurriyah
Nabi s.a.w. itulah yang dimaksudkan, sebagaimana juga tertera dalam Hadis di
bawah ini, iaitu no. 345.
Namun demikian, kalau
ada yang mengatakan bahawa golongan mereka itu adalah manusia suci dari dosa,
ataupun sudah pasti masuk syurga, atau pada akhir hayatnya pasti memperolehi
husnul khatimah atau lain-lain yang bukan-bukan, maka sama sekali tidak dapat
diterima, sebab, memang tidak ada keterangan dalam al-Quran atau Hadis yang
terjamin kebenarannya, sebab suci atau terjaga dari dosa (ma'shum minadz-dzunub)
hanyalah para Nabi 'alaihimush shalatu wassalam, sedangkan masuk syurga ataupun
memperolehi husnul khatimah adalah semata-mata di dalam ketentuan Allah
Subhanahu wa Ta'ala.
Sesudah kita meninjau
salah satu kitab tafsir yang ditulis oleh angkatan tua, kini marilah kita
meneliti apa yang ditulis oleh salah seorang ahli tafsir dari angkatan sekarang
atau dalam abad kita ini, iaitu seorang Sayyid juga yang bernama Sayid Quthb
dalam kitabnya yang bernama Fi-Dhilalil Quran yang ertinya "Di bawah
naungan al-Quran." Keringkasan dari huraian beliau itu adalah sebagai
berikut:
"Dalam menyampaikan
agama Allah yakni Agama Islam kepada ummatnya yang dimulainya dengan golongan
kaum Quraisy, Nabi s.a.w. mendapat banyak tentangan dan permusuhan, beliau
s.a.w. disakiti dan lain-lain. Padahal yang melakukan penganiayaan sedemikian
itu adalah kaumnya sendiri, kaum Quraisy yang terdiri dari berbagai bathn
atau perkampungan, padahal dalam setiap bathn dari golongan kaum
Quraisy itu beliau pasti mempunyai ikatan kekeluargaan. Jadi yang diharapkan
oleh beliau s.a.w. hendaklah mempunyai rasa kasih-sayang sebab toh juga masih
ada ikatan kekeluargaan yakni Alqurbaa.
Sayid Quthb tidak
memberikan ulasan selain yang diringkaskan di atas itu.
Wallahu A'lam
bish-shawaab.
345. Dari Yazid bin
Hayan, katanya: "Saya berangkat bersama Hushain bin Sabrah dan Umar bin Muslim
ke tempat Zaid bin Arqam r.a. Ketika kita sudah duduk-duduk di dekatnya, lalu
Hushain berkata padanya: "Hai Zaid, engkau telah memperolehi kebaikan yang
banyak sekali. Engkau dapat kesempatan melihat Rasulullah s.a.w., mendengarkan
Hadisnya, berperang besertanya dan juga bersembahyang di belakangnya.
Sungguh-sungguh engkau telah memperolehi kebaikan yang banyak sekali. Cubalah
beritahukan kepada kita apa yang pernah engkau dengar dari Rasulullah s.a.w.
Zaid lalu berkata: "Hai anak saudaraku, demi Allah, sungguh usiaku ini telah tua
dan janji kematianku hampir tiba, juga saya sudah lupa akan sebahagian apa yang
telah pernah saya ingat dari Rasulullah s.a.w. Maka dari itu, apa yang saya
beritahukan kepadamu semua, maka terimalah itu, sedang apa yang tidak saya
beritahukan, hendaklah engkau semua jangan memaksa-maksakan padaku untuk saya
terangkan." Selanjutnya ia berkata: "Rasulullah s.a.w. pernah berdiri berkhutbah
di suatu tempat berair yang disebut Khum, terletak antara Makkah dan Madinah.
Beliau s.a.w. lalu bertahmid kepada Allah serta memujiNya, lalu menasihati dan
memberikan peringatan, kemudian bersabda:
"Amma Ba'du, ingatlah
wahai sekalian manusia, hanyasanya saya ini adalah seorang manusia, hampir
sekali saya didatangi oleh utusan Tuhanku - yakni malaikatul-maut, kemudian saya
harus mengabulkan kehendakNya - yakni diwafatkan. Saya meninggalkan untukmu
semua dua benda berat - agung - iaitu pertama Kitabullah yang di dalamnya ada
petunjuk dan cahaya. Maka ambillah amalkanlah - dengan berpedoman kepada
Kitabullah itu dan peganglah ia erat-erat." Jadi Rasulullah s.a.w. memerintahkan
untuk berpegang teguh serta mencintai benar-benar kepada kitabullah
itu.
Selanjutnya beliau
s.a.w. bersabda: "Dan juga ahli baitku. Saya memperingatkan kepadamu semua untuk
bertaqwa kepada Allah dalam memuliakan ahli baitku, sekali lagi saya
memperingatkan kepadamu semua untuk bertaqwa kepada Allah dalam memuliakan ahli
baitku."
Hushain lalu berkata
kepada Zaid: "Siapakah ahli baitnya itu, hai Zaid. Bukankah isteri-isterinya itu
termasuk dari golongan ahli baitnya?" Zaid menjawab: "Ahli baitnya Rasulullah
s.a.w. ialah Ahli keluarga keturunan - Ali, Alu Aqil, Alu Ja'far dan Alu Abbas."
Hushain mengatakan: "Semua orang dari golongan mereka ini diharamkan menerima
sedekah." Zaid berkata: "Ya, benar." (Riwayat Muslim)
Dalam riwayat lain
disebutkan:
"Ingatlah dan
sesungguhnya saya meninggalkan kepadamu semua dua benda berat-agung, pertama
ialah Kitabullah. Itu adalah tali agama Allah. Barangsiapa yang mengikutinya ia
dapat memperolehi petunjuk, sedang barangsiapa yang meninggalkan - mengabaikan -
padanya, ia akan berada dalam kesesatan."
Dari Ibnu Umar
radhiallahu 'anhuma dari Abu Bakar as-Shiddiq r.a. dalam
sebuah Hadis mauquf 'aiaih,
bahawasanya dia berkata: "Intailah Muhammad s.a.w.
dalam ahli baitnya." (Riwayat Bukhari)
Maknanya Urqubuhu
ialah jagalah dan hormati serta memuliakanlah ia, dengan menghormati serta
memuliakan ahli baitnya Rasulullah s.a.w. itu.
Wallahu
a'lam.
|
Post a Comment