Marah Jikalau
Kehormatan-kehormatan Syara' Dilanggar Dan Membantu Untuk Kemenangan Agama Allah
Ta'ala
Allah
Ta'ala berfirman:
"Dan
barangsiapa yang mengagungkan peraturan-peraturan suci dari Allah, maka itulah
yang terbaik baginya di sisi Tuhannya." (al-Haj: 30)
Allah Ta'ala
berfirman lagi:
"Jikalau engkau
memberikan pertolongan kepada agama Allah maka Allah pasti memberikan
pertolongan kepadamu semua dan menetapkan kaki-kakimu." (Muhammad:
7)
Dalam bab ini
Hadis-hadisnya termasuklah Hadis Aisyah yang terdahulu dalam bab
Memaafkan.
647. Dari Abu Mas'ud
iaitu 'Uqbah bin 'Amr al-Badri r.a., katanya: "Ada seorang lelaki datang kepada
Nabi s.a.w., lalu berkata: "Sesungguhnya saya nescayalah membelakangkan diri
dari solat subuh - yakni tidak ikut berjema'ah - kerana si Fulan itu, kerana ia
memanjangkan bacaan surahnya untuk kita."
Maka saya - Abu
Mas'ud - sama sekali tidak pernah melihat Nabi s.a.w. marah dalam nasihatnya
lebih daripada marahnya pada hari itu. Beliau s.a.w. bersabda: "Hai sekalian
manusia, sesungguhnya di antara engkau semua ada orang-orang yang menyebabkan
larinya orang lain. Maka siapa saja di antara engkau semua yang menjadi imam
orang banyak - dalam bersembahyang - hendaklah ia menyingkatkan bacaannya, sebab
sesungguhnya di belakangnya itu ada orang yang sudah tua, anak kecil dan ada
pula orang yang segera hendak mengurus keperluannya." (Muttafaq
'alaih)
648. Dari Aisyah
radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. datang dari berpergian dan saya
telah memberikan tutup dalam rumahku dengan tabir yang tipis sekali, di situ ada
beberapa gambar boneka. Setelah Rasulullah s.a.w. melihatnya lalu dirosaknya dan
berubahlah warna wajahnya serta bersabda:
"Hai Aisyah,
sesangat-sangatnya manusia dalam hal seksanya di sisi Allah pada hari kiamat
ialah orang-orang yang menyamai dengan apa-apa yang diciptakan oleh Allah."
(Muttafaq 'alaih)
649. Dari Aisyah
radhiallahu 'anha pula bahawasanya orang-orang Quraisy disedihkan oleh peristiwa
seorang wanita dari golongan Makhzum yang mencuri - dan wajib dipotong
tangannya. Mereka berkata: "Siapakah yang berani memperbincangkan soal wanita
ini dengan Rasulullah s.a.w.?" Kemudian mereka berkata pula: "Tidak ada rasanya
seseorang pun yang berani mengajukan perkara ini - maksudnya untuk meminta
supaya dimaafkan dan hukuman potong tangan diurungkan - melainkan Usamah bin
Zaid, iaitu kecintaan Rasulullah s.a.w. Usamah lalu membicarakan hal tersebut
pada beliau s.a.w., kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Adakah engkau hendak
meminta tolong dihapuskannya sesuatu had - hukuman - dari had-had yang
ditentukan oleh Allah Ta'ala?" Seterusnya beliau berdiri dan berkhutbah:
"Hanyasanya yang menyebabkan rosak akhlaknya orang-orang yang sebelummu semua
itu ialah kerana mereka itu apabila yang
mencuri termasuk golongan yang mulia di kalangan mereka, orang tersebut mereka
biarkan saja-yakni tidak diterapi hukuman apa-apa, sedang apabila yang mencuri
itu orang yang lemah - miskin dan tidak berkuasa, maka mereka laksanakanlah
hadnya. Demi Allah yang mengurniakan keberkahan, andaikata Fathimah puteri
Muhammad itu mencuri nescaya-lah saya potong pula
tangannya,"-yakni sekalipun anak sendiri juga harus diterapi hukuman sebagaimana
orang lain. (Muttafaq 'alaih)
650. Dari Anas r.a.
bahawasanya Nabi s.a.w. melihat ada hingus di arah kiblat, maka hal itu
dirasakan amat berat sekali dalam hatinya, sehingga nampaklah di wajah beliau itu.
Selanjutnya beliau berdiri dan menggaruknya - yakni menggosok-gosoknya - dengan
tangan nya - dan hingus itu dapat hilang sebab telah kering. Kemudian beliau
s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya apabila seseorang di antara engkau semua itu
berdiri dalam solatnya, maka sebenarnya ia sedang bermunajat kepada Tuhannya di
kala itu dan bahawasanya Tuhannya itu di antara dirinya dan antara kiblat. Maka
dari itu janganlah seseorang di antara engkau semua itu berludah di arah kiblat,
tetapi berludahlah di arah kiri atau di bawah kakinya." Seterusnya beliau s.a.w.
mengambil hujung selendangnya, lalu berludah di situ, kemudian membolak-balikkan
sebahagian selendang itu dengan bahagian lainnya - yakni digosok-gosokkan ludah
tadi dengan kain selendang nya berulang kali. Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Atau
mengerjakan sedemikian ini." (Muttafaq 'alaih)
Adapun perintah
berludah di arah kiri atau di bawah kaki itu apabila orang tersebut
bersembahyangnya tidak di dalam masjid. Tetapi jikalau di dalam masjid, maka
janganlah berludah melainkan wajib diletakkan dalam pakaiannya
sendiri.
Muka depan |
Post a Comment