Menerangkan
Banyaknya Jalan-jalan Kebaikan
Allah Ta'ala
berfirman:
"Dan apa saja yang
engkau semua lakukan dari kebaikan, maka sesungguhnya Allah adalah Maha
Mengetahuinya." (al-Baqarah: 215)
Allah Ta'ala
berfirman lagi:
"Dan apa saja yang
engkau semua lakukan dari kebaikan, pasti Allah Maha Mengetahuinya."
(al-Baqarah: 197)
Allah Ta'ala
berfirman pula:
"Maka barangsiapa
yang mengerjakan kebaikan seberat timbangan debu, maka Ia akan mengetahuinya -
di akhirat nanti memperolehi balasannya." (az-Zalzalah: 7)
Juga Allah Ta'ala
berfirman:
"Barangsiapa yang
melakukan amal shalih, maka perbuatannya Itu akan menguntungkan dirinya
sendiri." (al-Jatsiyah: 15)
Ayat-ayat yang
berhubungan dengan bab ini amat banyak sekali.
Adapun Hadis-hadis
yang menghuraikan bab ini juga amat banyak sekali dan tidak dapat diringkaskan
keseluruhannya. Maka itu akan kami sebutkan sebahagian daripada Hadis-hadis
tersebut:
117. Pertama: Dari
Abu Zar, iaitu Jundub bin Junadah r.a., katanya: "Saya berkata: Ya Rasulullah,
amalan manakah yang lebih utama - banyak fadhilahnya?" Beliau s.a.w. menjawab:
"Iaitu beriman kepada Allah dan berjihad untuk membela agamaNya." Saya bertanya
lagi: "Hamba sahaya manakah yang lebih utama?" Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu
yang dipandang terindah bagi pemiliknya serta yang termahal
harganya."
Saya bertanya pula:
"Jikalau saya tidak dapat mengerjakan itu -yakni berjihad fi-sabilillah ataupun
memerdekakan hamba sahaya yang mahal harganya, maka apakah yang dapat saya
lakukan?" Beliau s.a.w. bersabda: "Berilah pertolongan kepada seseorang pekerja
- shani' - atau engkau mengerjakan sesuatu kepada seseorang yang kurang
pandai bekerja - akhraq." Saya berkata pula: "Ya Rasulullah, bukankah
Tuan telah mengetahui, jikalau saya ini lemah sekali dalam sebahagian
pekerjaan?" Beliau s.a.w. bersabda:
"Tahanlah
keburukanmu, jangan sampai mengenai orang banyak, amalan sedemikian itu pun
merupakan sedekah daripadamu untuk dirimu sendiri - yakni tidak mengganggu orang
lain." (Muttafaq 'alaih)
Lafaz Shani' -
yang ertinya pekerja - dengan menggunakan shad muhmalah, itulah yang masyhur.
Tetapi ada riwayat lain yang menyebutkan bahawa kalimat itu berbunyi dha-i',
yakni dengan mu'jamah - dhad, maka ertinya ini ralah orang yang mempunyai
banyak apa-apa yang hilang, misalnya kerana kefakirannya ataupun kerana
kekurangan keluarga-keluarganya dan lain-lain lagi. Adapun akhraq itu
ertinya ialah orang yang tidak dapat memperbaguskan apa-apa yang sedang
diusahakan untuk mengerjakannya.
118. Kedua: Dari Abu
Zar r.a. juga bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setiap ruas tulang
dari seseorang di antara engkau semua itu setiap paginya hendaklah memberikan
sedekahnya, maka tiap setasbihan - bacaan Subhanallah - adalah sedekah,
tiap setahmidan -bacaan Alhamdulillah - adalah sedekah, tiap setahlilan
bacaan La ilaha illallah - adalah sedekah, tiap setakbiran - bacaan
AllahuAkbar - adalah sedekah, memerintah pada kebaikan adalah sedekah,
melarang kemungkaran adalah sedekah dan yang sedemikian itu dapat dicukupi -
diimbangi pahalanya - oleh dua rakaat yang seseorang itu bersembahyang dengannya
di waktu dhuha - antara sedikit setelah terbitnya matahari sampai matahari di
tengah-tengah atau istiwa'." (Riwayat Muslim)
119. Ketiga: Dari Abu
Zar juga, katanya: "Nabi s.a.w. bersabda: "Ditunjukkanlah padaku amalan-amalan
ummatku, yang baik dan yang buruk. Maka saya mengetahuinya dalam golongan
amalan-amalan yang baik adalah menyingkirkan sesuatu yang berbahaya dari jalan,
sedang dari golongan amalan-amalan yang buruk ialah dahak yang dilakukan di
dalam masjid dan tidak ditanam." (Riwayat Muslim)
120. Keempat: Dari
Abu Zar pula, bahawasanya orang-orang sama berkata: "Ya Rasulullah, orang-orang
yang kaya raya sama pergi dengan membawa pahala yang banyak - kerana banyak pula
amalannya. Mereka itu bersembahyang sebagaimana kita juga bersembahyang, mereka
berpuasa sebagaimana kita juga berpuasa, tambahan lagi mereka dapat bersedekah
dengan kelebihan harta-harta mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Bukankah Allah telah
menjadikan untukmu semua sesuatu yang dapat engkau semua gunakan sebagai
sedekah. Sesungguhnya datam setiap tasbih adalah merupakan sedekah, setiap
takbir merupakan sedekah, setiap tahmid merupakan sedekah, setiap tahlil
merupakan sedekah, memerintahkan kebaikan juga sedekah, melarang kemungkaran itu
pun sedekah pula dan bahkan dalam bersetubuhnya seseorang dari engkau semua itu
pun sedekah."
Para sahabat berkata:
"Ya Rasulullah apakah seseorang dari kita yang mendatangi syahwatnya itu juga
memperolehi pahala?" Beliau s.a.w. bersabda:
"Adakah engkau semua
mengerti, bagaimana jikalau syahwat itu diletakkannya dalam sesuatu yang haram,
adakah orang itu memperolehi dosa? Maka demikian itu pulalah jikalau ia
meletakkan syahwatnya itu dalam hal yang dihalalkan, ia pun memperolehi pahala."
(Riwayat Muslim)
Ad-dutsuur,
dengan tsa' yang bertitik tiga
buah, ertinya harta benda yang melimpah ruah, mufradnya berbunyi
Ditsrun.
Keterangan:
Yang menghadap Nabi
s.a.w. ini adalah dari golongan kaum Muhajirin (orang-orang yang sama berpindah
mengikuti Nabi s.a.w. dari Makkah ke Madinah) yang fakir-fakir. Jadi pokoknya
mereka mengadu kerana merasa kurang pahalanya kalau dibanding dengan orang-orang
yang kaya-kaya itu, sebab merasa tidak dapat bersedekah kerana
miskinnya.
Setashbih, yakni
sekali membaca tasbih (Subhanallah). Takbir iaitu membaca Allahu Akbar. Tahmid
yakni bacaan Alhamdulillah dan Tahlil iaitu La ilaha illallah.
Dalam kemaluan isteri
pun ada sedekahnya yakni bersetubuh itu pun ada pahalanya seperti pahala
sedekah.
Menyampaikan syahwat
dalam keharaman yakni melacur atau berzina.
121.
Kelima: Dari Abu Zar lagi, katanya: "Nabi s.a.w. bersabda kepadaku:
"Janganlah engkau
menghinakan sesuatu kebaikan sedikitpun, sekalipun hanya dengan jalan engkau
menemui saudaramu dengan wajah yang berseri-seri." (Riwayat Muslim)
122. Keenam: Dari Abu
Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setiap ruas tulang
dari para manusia itu harus memberikan sedekah setiap harinya yang di situ
terbitlah matahari. Berlaku adil antara dua orang itu pun sedekah, ucapan yang
baik itu pun sedekah, dengan setiap langkah yang dijalaninya untuk pergi shalat
juga sedekah, melemparkan apa-apa yang berbahaya dari jalan itu juga sedekah."
(Muttafaq 'alaih)
Imam Muslim
meriwayatkan juga dari riwayat Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah
s.a.w. bersabda:
"Bahawasanya setiap
manusia dari Bani Adam itu dijadikan atas tiga ratus enam puluh ruas tulang.
Maka barangsiapa yang bertakbir kepada Allah, bertahmid kepada Allah, bertahlil
kepada Allah, bertasbih kepada Allah, mohon pengampunan kepada Allah, suka
melemparkan batu dari jalan para manusia, ataupun duri ataupun tulang dari jalan
orang banyak, atau memerintahkan kebaikan atau melarang kemungkaran, sebanyak
tiga ratus enam puluh kali banyaknya, maka sesungguhnya orang itu
berpetang-petang pada hari itu dan ia telah menjauhkan dirinya dari
neraka."
Keterangan:
Berlaku adil yang
dimaksudkan dalam Hadis ini seperti waktu memberi pulusan pada dua orang yang
sedang berselisih adalah sebesar-besar pahala dalam erti sedekah ini. Ingatlah
firman Allah:
"Tidak ada kebaikan
sama sekali di dalam bisik-bisik mereka itu. Kecuali orang yang menyuruh
bersedekah dan kebaikan atau yang mendamaikan antara para manusia. Dan
barangsiapa yang suka melakukan sedemikian itu untuk mencari keredhaan Allah,
maka
padanya oleh Allah diberi pahala yang besar sekali."
Perkataan yang baik
itu seperti memberi nasihat, menunjukkan orang yang tersesat jalan dan
lain-lain.
Menghindarkan bahaya
dari jalan misalnya bahaya itu ialah batu, pecahan kaca, paku dan lain-lain agar
tidak mengenai kaki orang yang melaluinya.
123.
Ketujuh: Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w.,sabdanya:
"Barangsiapa yang
pergi ke masjid pagi atau petang hari, maka Allah menyediakan untuknya sebuah
jaminan - nuzul - dalam syurga setiap ia pergi, pagi atau petang hari itu."
(Muttafaq 'alaih)
Nuzul,
maksudnya jaminan yang berupa
makanan atau rezeki dan apa saja yang dapat disediakan untuk tamu.
124. Kelapan:
Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Hai kaum muslimat -
wanita Islam, janganlah seseorang tetangga itu menghinakan tetangganya,
sekalipun yang diberikan oleh tetangganya itu hanya berupa kaki kambing."
(Muttafaq 'alaih)
Imam al-Jauhari
berkata: Al-Firsin, ertinya kaki binatang umumnya dipergunakan untuk kaki
unta, sebagaimana halnya lafaz At-Hafir dipergunakan untuk menerangkan
kaki ternak yang lain-lain. Tetapi adakalanya Al-Firsin itu digunakan sebagai
kata isti'arah (pinjaman) untuk menerangkan kaki kambing.
Keterangan:
Hadis ke-24 itu
mengandungi dua macam pengertian iaitu:
Pertama: Orang yang diberi
jangan sekali-kali menghinakan tetangganya yang
memberikan sesuatu kepadanya,
sekalipun berupa kaki kambing. Huraian inilah yang kami cantumkan di atas
dan sesuai pula dengan penafsiran yang dapat kita periksa dalam kitab Dalilul
Falihin syarah Riyadhus Shalihin, yang dikarang oleh Syekh 'Alan
ash-Shiddiqi asy-Syafi'i al-Makki yang wafat pada tahun 1057
Hijriyah-Rahimahullahu Ta'ala rahmatan wasi'ah - yakni dalam jilid kedua halaman
128, diterbitkan oleh "Darul Kitabil 'Arabi", Beirut Lebanon.
Jadi yang diberi
hendaknya bersyukur dan mengucapkan terima kasih kepada pemberinya, meskipun apa
yang diberikan itu baginya tidak bererti.
Sebabnya orang yang
diberi itu dilarang menghinakan pemberian orang lain, sekalipun sedikit
nilainya, kerana pada umumnya orang yang enggan berterima kasih pada pemberian
sedikit, ia enggan pula berterima kasih pada pemberian yang banyak.
Dalam sebuah Hadis
lain di sebutkan:
"Tidak bersyukur
kepada Allah orang yang enggan bersyukur
kepada sesama manusia."
Kedua:
Dapat pula diberi penafsiran
bahawa orang yang memberi itu jangan sekali-kali menghinakan kecilnya pahala
yang akan diperolehinya dengan jalan memberikan sedekah atau hadiah yang
disampaikan kepada tetangganya, meskipun hanya berupa kaki kambing. Ini sebagai
sindiran kerana yang diberikan itu amat sedikitnya, kurang berharga atau tidak
bererti.
Jadi memberi itu
sekalipun sedikit adalah lebih baik daripada tidak memberi sama sekali. Dalam
persoalan pahalanya, Allah Ta'ala berfirman:
"Barangsiapa yang
melakukan kebaikan - meskipun - itu seberat debu (biji sawi atau semut kecil),
maka ia akan mengetahuinya (yakni mendapatkan pahalanya)."
Penjelasan ini sesuai
dengan catatan yang ditulis oleh Al-Ustadz Ridhwan Muhammad Ridhwan dalam kitab
Riyadhus Shalihin yang diterbitkan oleh "Darul Kitabil 'Arabi", Beirut
Libanon.
Kedua pendapat di
atas itu sama-sama dapat dipakainya, yakni baik bagi pemberi atau yang diberi.
Yang memberi jangan menghina kecilnya pahala, sebab yang disedekahkan atau
dihadiahkan hanya sedikit sekali, sedang yang diberi pun jangan menghina orang
yang memberi, sebab sedekah atau hadiah yang disampaikan kepadanya itu hanya
sedikit dan kurang berharga, iaitu kaki kambing atau lain-lain yang sifatnya
tidak bernilai tinggi atau tidak mahal harganya.
125. Kesembilan: Dari
Abu Hurairah r.a. pula dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Iman itu ada tujuh puluh
lebih atau enam puluh lebih - lebihnya ialah antara tiga sampai sembilan -
cabangnya. Maka yang terutama sekali ialah ucapan La ilaha illallah, sedang yang
terendah sekali ialah melemparkan apa-apa yang berbahaya dari jalan. Perasaan
malu - berbuat keburukan - adalah salah satu cabang dari keimanan." (Muttafaq
'alaih)
126.
Kesepuluh: Dari Abu
Hurairah r.a. lagi
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Pada suatu ketika
ada seorang lelaki berjalan di suatu jalan, ia sangat merasa haus, lalu
menemukan sebuah sumur, kemudian turun di dalamnya terus minum. Setelah itu ia
pun keluarlah. Tiba-tiba ada seekor anjing menghulur-hulurkan lidahnya sambil
makan tanah kerana hausnya, Orang itu berkata - dalam hati; "Nescayalah anjing
ini telah sampai pada kehausan sebagaimana yang telah sampai padaku tadi." la
pun turun lagi ke dalam sumur lalu memenuhi sepatu khufnya dengan air, kemudian
memegang sepatu itu pada mulutnya, sehingga ia keluar dari sumur tadi, terus
memberi minum pada anjing tersebut. Allah berterima kasih pada orang tadi dan
memberikan pengampunan padanya."
Para sahabat
bertanya: "Ya Rasulullah, apakah sebenarnya kita juga memperoleh pahala dengan
sebab memberi - makan minum - pada golongan binatang?" Beliau s.a.w.
menjawab:
"Dalam setiap hati
yang basah - maksudnya setiap sesuatu yang hidup yang diberi makan minum - ada
pahalanya." (Muttafaq 'alaih)
Dalam sebuah riwayat
dari Imam Bukhari disebutkan demikian: "Allah lalu berterima kasih pada orang
tersebut, kemudian memberikan pengampunan padanya, lalu
memasukkannya ke dalam syurga."
Dalam riwayat lain
dari Bukhari dan Muslim disebutkan pula: "Pada suatu ketika ada seekor anjing
berputar-putar di sekitar sebuah sumur, hampir saja ia terbunuh oleh
kehausan,tiba-tiba ada seseorang penzina - perempuan - dari golongan kaum
pelacur Bani Israil melihatnya. Wanita itu lalu melepaskan sepatunya kemudian
mengambilkan air untuk anjing tadi dan meminumkan air itu padanya, maka dengan
perbuatannya itu diampunilah wanita tersebut.
Keterangan:
Hadis di atas
mengandungi suatu anjuran supaya kita semua berbuat baik terhadap segala macam
binatang yang muhtaram atau yang dimuliakan. Yang dimaksudkan binatang muhtaram
ialah binatang yang menurut agama Islam tidak boleh dibunuh.
127. Kesebelas: Dari
Abu Hurairah r.a. lagi dari Nabi s.a.w. sabdanya:
"Nescayalah saya
telah melihat seseorang yang bersuka-ria dalam syurga dengan sebab memotong
sebuah pohon dari tengah jalanan yang pohon itu membuat kesusahan bagi kaum
Muslimin." (Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Muslim
yang lain disebutkan demikian: "Pada suatu ketika ada seorang lelaki berjalan
melalui sebuah cabang pohon yang melintang di tengah jalanan, kemudian ia
berkata:
"Demi Allah,
nescayalah pohon ini hendak kulenyapkan dari jalanan kaum Muslimin supaya ia
tidak membuat kesukaran pada mereka itu." Orang tersebut lalu dimasukkan dalam
syurga.
Dalam riwayat Bukhari
dan Muslim pula disebutkan demikian: "Pada suatu ketika ada seorang lelaki yang
berjalan di jalanan. Ia menemukan cabang dari sebuah pohon berduri pada jalanan
itu, kemudian cabang berduri itu disingkirkan olehnya. Allah lalu berterima
kasih kepada orang tadi dan memberikan pengampunan kepadanya."
128. Keduabelas: Dari
Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang
berwudhu' lalu memperbaguskan wudhu'nya kemudian mendatangi shalat Jum'at, lalu
mendengarkan - khutbah serta berdiam diri - tidak bercakap-cakap sedikitpun,
maka diampunilah untuk antara Jum'at itu dengan Jum'at yang berikutnya dan
ditambah pula dengan tiga hari lagi. Barangsiapa yang memegang -
mempermain-mainkan - batu kerikil - di waktu ada khutbah - maka ia telah berbuat
kesalahan." (Riwayat Muslim)
129. Ketigabelas:
Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Jikalau seseorang
hamba muslim ataupun mu'min berwudhu', kemudian ia membasuh mukanya, maka
keluarlah dari mukanya itu setiap kesalahan yang dilihat olehnya dengan
menggunakan kedua matanya bersama dengan air atau bersama dengan titisan air
yang terakhir. Selanjutnya apabila ia membasuh kedua tangannya, maka keluarlah
dari kedua tangannya itu semua kesalahan yang diambil - dilakukan - oleh kedua
tangannya bersama dengan air atau bersama titisan air yang terakhir. Kemudian
apabila ia membasuh kedua kakinya, maka keluarlah semua kesalahan yang dijalani
oleh kedua kakinya itu bersama dengan air atau bersama dengan titisan air yang
terakhir, sehingga keluarlah orang tersebut dalam keadaan bersih dari semua
dosa." (Riwayat Muslim)
130. Keempatbelas:
Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Shalat lima waktu,
dari Jum'at yang satu ke Jum'at yang berikutnya,dari Ramadhan yang satu ke
Ramadhan yang berikutnya itu dapat menjadi penghapus dosa-dosa antara jarak
keduanya itu, jikalau dosa-dosa besar dijauhi." (Riwayat Muslim)
131. Kelimabelas:
Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sukakah engkau semua
saya tunjukkan pada sesuatu amalan yang dengannya itu Allah akan menghapuskan
segala macam kesalahan serta mengangkat pula dengannya tadi sampai beberapa
darjat?" Para sahabat menjawab; "Baik, ya Rasulullah." Beliau
s.a.w. bersabda:
"Iaitu menyempurnakan
wudhu' sekalipun menghadapi kesukaran-kesukaran banyaknya, melangkahkan kaki
untuk pergi ke masjid serta menantikan shalat setelah selesai shalat yang
satunya. Yang sedemikian itulah yang dinamakan perjuangan." (Riwayat
Muslim)
Keterangan:
Menyempurnakan wudhu'
sekalipun menghadapi kesukaran, misalnya di saat yang udaranya dingin sekali,
sehingga airnya pun menjadi sangat pula dinginnya.
Dalam Hadis di atas
dijelaskan bahawa senantiasa berthaharah yakni tetap suci dari hadas besar dan
kecil, juga shalat dan segala sesuatu yang dilakukan ditujukan untuk niat
beribadat dan berbakti kepada Tuhan, adalah sama pahalanya dengan berjihad
fi-sabilillah.
132.
Keenambelas: Dari Abu Musa
al-Asy'ari r.a., katanya: Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Barangsiapa yang
bersembahyang dua shalat barad - makna sebenarnya dingin, maka ia dapat masuk
syurga." (Muttafaq 'alaih)
Dua shalat barad
maknanya ialah shalat Subuh dan Asar.
133. Ketujuhbelas:
Dari Abu Musa al-Asy'ari pula, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Apabila seseorang
hamba itu sakit atau bermusafir, maka dicatatlah untuknya pahala ketaatan
sebagaimana kalau ia mengerjakannya di waktu ia sedang berada di rumah sendiri
dan dalam keadaan sihat." (Riwayat Bukhari)
134.
Kelapanbelas: Dari Jabir r.a., katanya: Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Setiap perbuatan
baik itu merupakan sedekah." Diriwayatkan oleh Imam Bukhari Juga diriwayatkan
oleh Imam Muslim dari riwayat Hudzaifah r.a.
135. Kesembilanbelas:
Dari Jabir r.a. pula, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tiada seorang
muslimpun yang menanam suatu tanaman, melainkan apa saja yang dapat dimakan dari
hasil tanamannya itu, maka itu adalah sebagai sedekah baginya, dan apa saja yang
tercuri daripadanya, itu pun sebagai sedekah baginya. Dan tidak pula dikurangi
oleh seseorang lain, melainkan itu pun sebagai sedekah baginya." (Riwayat
Muslim)
Dalam riwayat Imam
Muslim yang lain disebutkan: "Maka tidaklah seseorang muslim itu menanam sesuatu
tanaman, kemudian dari hasil tanamannya itu dimakan oleh manusia ataupun
binatang, ataupun burung, kecuali semuanya itu adalah sebagai sedekah baginya
sampai hari kiamat."
Dalam riwayat Imam
Muslim yang lain lagi disebutkan: "Tidaklah seseorang muslim itu menanam sesuatu
tanaman, tidak pula ia menanam sesuatu tumbuh-tumbuhan, kemudian dari hasil
tanamannya itu dimakan oleh manusia, ataupun oleh binatang ataupun
oleh apa saja, melainkan
itu adalah sebagai sedekah
baginya."
Imam
Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan
Hadis-hadis semuanya itu dari riwayat Anas r.a.
136. Keduapuluh: Dari
Jabir r.a. lagi, katanya: "Bani Salimah - salah satu kabilah kaum Anshar yang
terkenal radhiallahu 'anhum - bermaksud hendak berpindah tempat di dekat masjid.
Berita itu sampai kepada Rasulullah s.a.w., kemudian beliau s.a.w. bersabda
kepada Bani Salimah itu: "Sesungguhnya saja telah sampai berita kepadaku bahawa
engkau semua ingin berpindah ke tempat di dekat masjid?" Mereka menjawab:
"Benar, ya Rasulullah, kita berkehendak sedemikian itu."
Beliau s.a.w. bersabda lagi:
"Wahai Bani Salimah, tetaplah
di rumah-rumahmu itu
saja, akan dicatatlah langkah-langkahmu itu -
pahala melangkahkan kaki dari rumah ke masjid itu pasti dicatat sebanyak yang
dijalankan. Jadi tidak perlu berpindah ke dekat masjid. Tetaplah di
rumah-rumahmu itu saja, akan dicatatlah langkah-langkahmu itu." (Riwayat
Muslim)
Dalam riwayat lain
disebutkan:
"Sesungguhnya dengan
setiap langkah itu ada darjatnya sendiri." Imam Bukhari meriwayatkan pula dengan
pengertian yang semakna dengan di atas dari riwayat Anas r.a.
137. Keduapuluhsatu:
Dari Abdulmundzir iaitu Ubaybin Ka'ab r.a. katanya: "Ada seseorang yang saya
tidak mengetahui ada orang lain yang rumahnya lebih jauh lagi daripada orang itu
untuk pergi ke masjid. Orang tadi tidak pernah terluput oleh shalat - jamaah.
Kemudian kepadanya itu ditanyakan, atau saya sendiri bertanya kepadanya:
Alangkah baiknya jikalau engkau
membeli seekor keledai yang dapat engkau naiki apabila
malam gelap gulita ataupun di waktu siang yang panasnya amat terik." Orang itu
menjawab: "Saya tidak senang sekiranya rumahku itu ada di dekat masjid.
Sesungguhnya saya ingin sekali kalau perjalananku ke masjid itu dicatat- sebagai
pahala, demikian juga pulangku jikalau saya pulang ketempat
keluargaku."Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Allah telah mengumpulkan untukmu
semua yang kau kehendaki itu - yakni keinginanmu untuk memperoleh pahala banyak
itu dikabulkan oleh Allah."
Dalam riwayat lain
disebutkan:
"Sesungguhnya bagimu
adalah pahala apa yang telah engkau amalkan-yakni diperhitungkan menurut banyak
sedikitnya langkah yang dijalani dari rumah ke masjid itu."
Ar-ramdha'
ialah bumi yang terkena panas
matahari yang amat terik.
138. Keduapuluh dua:
Dari Abu Muhammad iaitu Abdullah bin 'Amr bin Ash
radhiallahu 'anhuma, katanya:
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ada empat puluh
perkara, setinggi-tingginya - dalam darjat-nya - ialah memberikan - manihah -
kambing. Tiada seorangpun yang mengerjakan salah satu perkara dari empat puluh
perkara itu, dengan mengharapkan pahalanya dan mempercayai apa yang dijadikan -
oleh Tuhan - melainkan Allah akan memasukkannya ke dalam syurga." (Riwayat
Bukhari)
Manihah
ialah memberikan kambing betina
pada orang lain agar diperah susunya - binatang yang diberikan tadi, lalu
dimakan -yakni diminum, kemudian dikembalikan lagi kepada yang memilikinya,
apabila sudah habis susu yang ada di dalam teteknya. Manihah itu dapat berupa
kambing dan disebut Manihatul 'ami atau Manihatusy syaati dan
dapat pula berupa unta, lalu disebut Manihatun naaqati.
139. Keduapuluh tiga:
Dari 'Adi bin Hatim r.a., katanya: Saya mendengar Nabi s.a.w.
bersabda:
"Takutlah pada -
seksa - neraka itu, sekalipun dengan memberikan sedekah potongan kurma."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Bukhari
dan Muslim, disebutkan lagi, dari 'Adi bin Hatim, katanya: Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Tiada seorangpun
dari engkau semua, melainkan akan diajak berbicara oleh Tuhannya dan antara dia
dengan Tuhannya tidak ada seorang tarjumanpun - penyambung kata. Orang itu
melihat ke sebelah kanannya, maka tidak ada yang dilihat olehnya kecuali amalan
yang telah dilakukannya sebelum itu -dari amalan yang baik - dan juga dia
melihat ke sebelah kirinya, maka tidak ada pula yang dilihat olehnya, kecuali
amalan yang dilakukan sebelum itu - dari amalan yang buruk. Dia melihat pula
antara kedua tangannya, maka tidak ada yang dilihatnya kecuali neraka yang ada
di hadapannya. Maka takutlah engkau semua pada - siksa - neraka, sekalipun
dengan bersedekah potongan kurma. Kemudian barangsiapa yang tidak menemukan
sesuatu untuk disedekahkan, maka bersedekahlah dengan ucapan yang baik
saja."
140. Keduapuluh
empat: Dari Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya Allah
itu nescaya meredhai pada seseorang hamba, jikalau ia makan sesuatu makanan -
pagi ataupun petang, kemudian mengucapkan puji-pujian kepada Allah atas makanan
yang dimakannya itu, ataupun meminum sesuatu minuman, kemudian mengucapkan
puji-pujian kepada Allah atas minuman yang diminumnya itu." (Riwayat
Muslim)
Al-Aktah,
dengan difathahkan hamzahnya,
ertinya ialah makan siang atau makan malam.
141. Keduapuluh lima:
Dari Abu Musa r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Setiap orang Islam itu harus
bersedekah." Abu Musa bertanya: "Tahukah Tuan, bagaimanakah jikalau ia tidak
menemukan sesuatu untuk disedekahkan?" Beliau menjawab: "Kalau tidak ada
hendaklah ia bekerja dengan kedua tangannya, kemudian ia dapat memberikan
kemanfaatan kepada dirinya sendiri, kemudian bersedekah." Ia bertanya lagi:
"Tahukah Tuan, bagaimanakah jikalau ia tidak kuasa berbuat demikian?" Beliau
menjawab: "Hendaklah ia memberikan pertolongan kepada orang yang menghajatkan
bantuan." Ia bertanya lagi: "Tahukah Tuan, bagaimanakah jikalau ia tidak dapat
berbuat demikian?" Beliau menjawab: "Hendaklah ia memerintah dengan kebaikan
atau kebagusan." Ia bertanya lagi: "Tahukah Tuan, bagaimanakah jikalau ia tidak
kuasa berbuat demikian." Beliau menjawab: "Hendaklah ia menahan diri dari
berbuat kejahatan, maka yang sedemikian itupun sebagai sedekah yang diberikan
olehnya." (Muttafaq 'alaih)
|
Post a Comment