Waktu Sahur
Pada satu waktu sahur
·
Pada
satu waktu sahur, seorang Abid membaca al-Qur’an al-Karim, surah “Thaha”, di
biliknya yang berhampiran dengan jalan raya. Selesai membaca, dia berasa amat
mengantuk, lalu tertidur.
Dalam
tidurnya itu dia bermimpi melihat seorang lelaki turun dari langit membawa
naskah al-Qur’an al-Karim. Lelaki itu datang menemuinya dan segera membuka
kitab suci itu di depannya. Didedahkannya surah “Thaha” dan dibiliknya halaman
demi halaman untuk tatapan si Abid.
Si
Abid melihat setiap kalimah surah itu dicatatkan sepuluh kebajikan sebagai
pahala bacaannya kecuali satu kalimah sahaja yang catatannya dipadamkan. Lalu
katanya, “Demi Allah, sesungguhnya telah kubaca seluruh surah ini tanpa
meninggalkan satu kalimah pun. Tetapi kenapakah catatan pahala untuk kalimah
ini dipadamkan?”
Lelaki
itu berkata, “Benarlah seperti katamu itu. Engkau memang ttidak meninggalkan
kalimah itu dalam bacaanmu tadi. Malah, untuk kalimah itu telah kami catatkan
pahalanya, tetapi tiba-tiba kami terdengar suara yang menyeru dari arah ‘Arasy:
‘Padamkan catatan itu dan gugurkan pahala untuk kalimah itu’. Maka sebab itulah
kami segera memadamkannya”.
Si
Abid menangis dalam mimpinya itu dan berkata, “Kenapakah tindakan itu
dilakukan?”
”
Sebabnya engkau sendiri. Ketika membaca surah itu tadi, seorang hamba Allah
melewati jalan di depan rumahmu. Engkau sedar hal itu, lalu engkau meninggikan
suara bacaanmu supaya didengar oleh hamba Allah itu. Kalimah yang tiada catatan
pahala itulah yang telah engkau baca dengan suara tinggi itu”.
Si
Abid terjaga dari tidurnya. “Astaghfirullaahal-’Azhim! Sungguh licin virus
riya’ menyusup masuk ke dalam kalbuku. Dan, sungguh besar kecelakaannya. Dalam
sekejap mata saja ibadahku dimusnahkannya. Benarlah kata alim ulama, serangan
penyakit riyak atau ujub, boleh membinasakan amal ibadat seseorang hamba Allah
selama tujuh puluh tahun”.
Pada suatu waktu sahur, seorang abid membaca Al-Quran, surah
"Thoha", di biliknya yang berhampiran dengan jalanraya. Selesai
membaca, dia berasa amat mengantuk, lalu tertidur. Dalam tidurnya itu dia
bermimpi melihat seorang lelaki turun dari langit membawa senaskhah Al-Quran.
Lelaki itu
datang menemuinya dan segera membuka kitab suci itu di depannya. Didedahkannya
surah "Thoha" dan dibeleknya halaman demi halaman untuk tatapan si
abid. Si abid melihat setiap kalimah surah itu dicatatkan sepuluh kebajikan
sebagai pahala bacaannya kecuali satu kalimah sahaja yang catatannya
dipadamkan.
Lalu
katanya, "Demi Allah, sesungguhnya telahku baca seluruh surah ini tanpa
meninggalkan satu kalimah pun". "Tetapi kenapakah catatan pahala untuk kalimah ini dipadamkan?"
Lelaki itu berkata.
"Benarlah seperti katamu itu. Engkau memang
tidak meninggalkan kalimah itu dalam bacaanmu tadi. Malah, untuk kalimah itu
telah kami catatkan pahalanya, tetapi tiba-tiba kami terdengar suara yang
menyeru dari arah 'Arasy : 'Padamkan catatan itu dan gugurkan pahala untuk
kalimah itu'. Maka sebab itulah kami segera memadamkannya".
Si abid menangis dalam mimpinya itu
dan berkata, "Kenapakah tindakan itu dilakukan?".
"Puncanya engkau sendiri.
Ketika membaca surah itu tadi, seorang hamba Allah melewati jalan di depan
rumah mu. Engkau sedar hal itu, lalu engkau meninggikan suara bacaanmu supaya
didengar oleh hamba Allah itu.
Kalimah yang
tiada catatan pahala itulah yang telah engkau baca dengan suara tinggi
itu".
Si abid terjaga
dari tidurnya. "Astaghfirullaahal-'Azhim! Sungguh licin virus riya'
menyusup masuk ke dalam kalbu ku dan sungguh besar kecelakaannya. Dalam sekelip
mata sahaja ibadahku dimusnahkannya.
Benarlah kata alim
ulama', serangan penyakit riya' atau ujub, boleh membinasakan amal ibadat
seseorang hamba Allah selama tujuh puluh tahun".
Sewaktu negeri
Mesir ditakluki oleh tentera Islam, khalifah Umar r.a. telah melantik Amru bin
Al-As sebagai Gabenor di wilayah tersebut, satu peristiwa ganjil telah berlaku
semasa pemerintahannya. Air Sungai Nil dikatakan akan berhenti mengalir dan
penduduk Mesir bercadang hendak melakukan satu upacara Jahiliah iaitu dengan
mengorbankan seorang gadis ke dalam sungai itu. Amru bin Al-As sudah tentu
berkeras tidak mahu melakukannya.
Apabila air Sungai Nil mulai kering,
penduduknya merasa cemas. Sebahagian dari mereka terpaksa berpindah ke kawasan
lain. Keadaan ini memaksa Amru Al-As memulis surat kepada Khalifah Umar r.a.
untuk meminta pandangannya. Saiyidina Umar pun mengirimkan jawapannya kepada
Amru. Surat itu bukanlah ditujukan kepadanya, tetapi kepada Sungai Nil. Sebelum
mencampakkan surat itu ke dalam Sungai Nil Amru sempat membaca isi kandungannya
yang berbunyai: "Surat ini dikirimkan kepada Sungai Nil oleh Umar, hamba
Allah dan Amirul Mukminin. Wahai Sungai Nil ! Jika air yang mengalir di sungai
ini atas kuasamu, maka ketahuilah bahawa kami tidak memerlukan kau, tetapi jika
ianya mengalir di atas kekuasaan Allah s.w.t, maka kepadanyalah kami memohon
agar mengalirkan air di sungai ini."
Setelah dicampakkan surat itu
kedalamnya, diriwayatkan sungai itupun dipenuhi semula oleh air sedalam empat
puluh kaki pada malam itu juga. Semenjak hari itu lenyaplah amalan-amalan
Jahiliah dikalangan penduduk Mesir.
Post a Comment