Bagusnya
Budipekerti
Allah
Ta'ala berfirman:
"Dan
sesungguhnya engkau - hai Muhammad - adalah memiliki budipekerti yang
luhur." (al-Qalam: 4)
Allah Ta'ala
berfirman lagi:
"Dan orang-orang yang
menahan kemarahannya dan pula suka memaafkan kepada orang banyak,"
sampai habisnya ayat.
(ali-lmran: 134)
619. Dari Anas r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. itu adalah sebaik-baik manusia dalam hal
budipekertinya." (Muttafaq 'alaih)
620. Dari Anas r.a.
pula, katanya: "Saya tidak pernah memegang suatu sutera tebal atau pun sutera tipis yang rasanya
lebih halus daripada tapak tangan Rasulullah s.a.w. Saya juga tidak pernah
mencium satu bau-bauan pun yang lebih harum daripada
bau Rasulullah s.a.w. Saya telah melayani Rasulullah s.a.w. selama sepuluh
tahun, maka beliau tidak pernah sama sekali mengucapkan "cis" pada
saya, juga tidak pernah bersabda: "Mengapa engkau lakukan itu," untuk sesuatu
yang saya lakukan, atau bersabda: "Alangkah baiknya kalau engkau melakukan
begini," untuk sesuatu yang tidak saya lakukan." (Muttafaq 'alaih)
621. Dari as-Sha'bu
bin Jatstsamah r.a., katanya: "Saya pernah memberikan hadiah kepada Rasulullah
s.a.w. berupa seekor keledai liar, kemudian beliau s.a.w. mengembalikannya pada
saya. Setelah beliau melihat kecemasan yang nampak di mukaku, lalu beliau
s.a.w. bersabda: "Kita tidak mengembalikannya itu padamu, melainkan
kerana kita ini sedang melakukan
ihram." (Muttafaq 'alaih)
622. Dari an-Nawwas
bin Sam'an r.a., katanya: "Saya bertanya kepada Rasulullah s.a.w. perihal
kebajikan dan dosa. Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Kebajikan itu ialah baiknya
budi pekerti dan dosa itu
ialah apa-apa yang engkau rasakan bimbang dalam dada - yakni hati - dan engkau
tidak suka kalau hal itu diketahui oleh orang banyak." (Riwayat
Muslim)
623. Dari Abdullah
bin Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. itu bukan
seorang yang kotor - baik kata-katanya atau tindakannya - dan tidak pula seorang
yang bersengaja hendak berbuat kekotoran - baik kata-kata atau tindakannya."
Beliau s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya termasuk dalam golongan orang-orang yang
terpilih di antara engkau semua adalah orang yang terbaik budipekertinya."
(Muttafaq 'alaih)
624. Dari Abu darda'
r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
"Tidak ada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan amalannya seseorang mu'min
besok pada hari kiamat daripada baiknya budipekerti dan sesungguhnya Allah itu
membenci kepada seorang yang kotor serta rendah kata-katanya - yakni yang
senantiasa memperbincangkan kemesuman, kejahatan dan Iain-Iain."
Diriwayatkan oleh
Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis
shahih.
625. Dari Abu
Hurairah r.a. katanya: "Rasulullah s.a.w. ditanya tentang apakah
sebahagian besar amalan
yang memasukkan para manusia itu dalam syurga. Beliau s.a.w. menjawab:
"Iaitu bertaqwa kepada
Allah dan bagusnya budipekerti." Beliau ditanya pula tentang apakah
sebahagian besar amalan
yang memasukkan para manusia dalam neraka. Beliau menjawab: "Iaitu kerana perbuatan mulut dan
kemaluan."
Diriwayatkan oleh
Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis
hasan.
626. Dari Abu
Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesempurna-sempurnanya kaum
mu'minin dalam hal keimanannya ialah yang terbaik budi pekertinya di antara mereka itu
sedang orang-orang yang pilihan di antara engkau semua itu ialah yang terbaik
hubungan - pergaulannya - dengan isteri-isterinya."
Diriwayatkan oleh
Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa Hadis ini adalah hasan
shahih.
627. Dari Aisyah
radhiallahu 'anha, katanya: "Saya mendengar Nabi s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya seorang
mu'min itu nescayalah dapat mencapai
darjatnya seorang yang
berpuasa - pada siang harinya - dan berdiri bersembahyang - pada malam harinya -
dengan sebab kebaikan budi pekertinya itu." (Riwayat Abu
Dawud)
628. Dari Abu Umamah
al-Bahili r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Saya adalah seorang
yang memberikan jaminan untuk memperolehi sebuah rumah dalam halaman
syurga bagi seseorang yang meninggalkan memberikan bantahan, sekalipun ia merasa
dalam kebenaran -apa yang dibantahnya itu, juga sebuah rumah di tengah syurga
bagi seseorang yang meninggalkan dusta, sekalipun dengan maksud bersenda gurau,
demikian pula sebuah rumah di tanah tinggi syurga bagi seorang yang memperbaiki
budipekertinya."
Hadis shahih yang
diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dengan isnad shahih.
Azza'im
ertinya seorang yang
memberikan jaminan. Makna aslinya ialah pemimpin.
629. Dari Jabir r.a.
bahawasanya Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya termasuk golongan orang yang paling
saya cintai di antara engkau semua serta yang terdekat kedudukannya dengan saya
pada hari kiamat ialah yang terbaik budipekertinya di antara engkau semua itu,
dan sesungguhnya termasuk golongan orang yang paling saya benci di antara engkau
semua serta yang terjauh kedudukannya dengan saya pada hari kiamat ialah
orang-orang yang banyak berbicara, sombong bicaranya serta merasa tinggi apa
yang dipercakapkannya itu - kerana kebongkakannya." Para sahabat
berkata: "Ya Rasulullah, kita semua telah mengerti apa erti orang yang
banyak bicara serta orang yang sombong bicaranya. Tetapi apakah yang dimaksud
mutafaihiq itu." Beliau s.a.w. menjawab: "Mereka itu ialah orang-orang
yang sombong - merasa tinggi isi pembicaraannya."
Diriwayatkan oleh
Imam Tirmidzi dan ia mengatakan
bahawa ini adalah Hadis
hasan.
Atstsartsar
ialah orang yang banyak
bicaranya secara dipaksa-paksakan sendiri. Almutasyaddiq ialah orang yang
berlagak sombong kepada orang banyak dengan kata-katanya dan kalau berbicara itu
serasa penuh isi mulutnya kerana hendak memfasih-fasihkan
serta mengagung-agungkan pembicaraannya sendiri itu. Adapun Almutafaihiq
asalnya dari kata fahq, iaitu membuat penuh isi mulut
dengan percakapannya serta meluas-luaskan apa yang dibicarakannya, bahkan merasa
asing - bangga - dengan kata-katanya kerana ketakabburan serta perasaan
tingginya dan menampakkan bahawa dirinya adalah lebih utama
dari orang lain.
Imam Tirmidzi meriwayatkan dari
Abdullah bin al-Mubarak rahimahullah dalam menafsiri erti "bagusnya budi pekerti", ia mengatakan:
"Bagusnya budi
pekerti
ialah manisnya wajah, memberikan kebaikan dan menahan kejahatan.
|
Post a Comment